Niedawno swoją premierę miała 10 już edycja badania OC&C Retail Proposition Index. To doroczne badanie sprawdzające postrzeganie kilkudziesięciu różnych sieci handlowych. Uwzględnia opinię niemal 2500 konsumentów z całej Polski. Dzięki temu wiemy, gdzie Polacy najchętniej robią zakupy.
Zwycięzcami tegorocznego rankingu są:
najlepsza platforma zakupowa - Allegro,
spożywcza - Lidl,
w kategorii najlepsza sieć niespożywczą - Action.
Inflacja i niepewna przyszłość
Jesteśmy społeczeństwem, które lubi zakupy. Kupowanie, a nie np. oszczędzanie, jest najpowszechniejszą u nas formą wyrażania sukcesu i sprawiania sobie przyjemności.
– uważa Marek Zdziech, Partner OC&C Strategy Consultants, cytowany przez fashionbiznes.pl
Badanie pokazuje jednak, że i konsumentów, i sieci handlowe dotknęła utrzymujące się wysoka inflacja i niepewność co do przyszłości.
Wywołują one dwa efekty związane z zakupami. Pierwszy, psychologiczny – mniej ufamy w przyszłość i bardziej się obawiamy, a gorsze myśli znacząco wyprzedzają rzeczywiste zachowania zakupowe. Drugi to czasowa rezygnacja z dużych wydatków. Można oczekiwać w najbliższym czasie mniejszego apetytu klientów na nowe telewizory, komputery czy lodówki.
– ocenia Marek Zdziech.
Wyjściem z tej sytuacji – w ocenie ekspertów – są dialog, jasny przekaz i transparentność. A sukces odniosą ci, którzy potrafią szybko adaptować się do nowej rzeczywistości.
W tym roku na pozycję lidera rankingu, po 5 latach przerwy, powróciło Allegro – podsumowuje serwis dlahandlu.pl. Ta platforma zakupowa wyprzedziła Nike (2 miejsce) i Rossmana (3).
Kolejne w rankingu są: Lidl (4), 4F (5), Ikea (6), Hebe (7) i Empik (8), eobuwie (9) i Reserved (10).
Czym kierują się klienci przy wyborze sieci?
Jak wynika z badania – liczą się szeroki asortyment, niskie ceny i stosunek jakości do ceny.
Najlepiej oceniany jest asortyment Allegro, potem Zalando, i eobuwie. Za niskie ceny Polacy cenią Action, Shopee i Sinsay, a za stosunek jakości do ceny Action, Shopee i Allegro.
Co prawda wzrasta odsetek Polaków, którzy podczas zakupów zwracają uwagę koszty (obecnie 80 proc.), nie oznacza to jednak poszukiwania najtańszego produktu, ale takiego, który łączy możliwie najlepszą jakość z najniższą ceną. Jednocześnie pod wpływem kryzysu inflacyjnego – czytamy w dlahandlu.pl – klienci stają się bardziej pragmatyczni: teraz mniej ważne są dla nich „łatwość” i „przyjemność robienia zakupów”. Znaczenia nabierają za to „niskie ceny” i „korzystne oferty”.
Głównym wyzwaniem dla sieci handlowych jest obecnie spadek zaufania konsumenckiego i niepewność, która według prognoz będzie się utrzymywać jeszcze w 2023 r.
Napisz komentarz
Komentarze