Polacy korzystający z bezpłatnej rządowej aplikacji mObywatel mają szybki dostęp do elektronicznych dokumentów i usług. Ciągle rozwijane narzędzie jest wzbogacane o kolejne funkcjonalności, np. zakładkę „Kierowcy i pojazdy”. Od niedawna zadowoleni i niezadowoleni użytkownicy swoje zdanie na temat aplikacji mogą wyrazić w module opinii.
mObywatel przyjaźniejszy kierowcom
1 stycznia 2020 roku aplikację mObywatel miało jedynie niecałe 777 tys. obywatel, rok później już ponad 2 mln. Pod koniec listopada 2022 roku pobrał ją 9-milionowy użytkownik. Rosnące zainteresowanie zachęca jej twórców do poszerzania możliwości tego narzędzia.
Nowym modułem ekranu głównego aplikacji są „punkty karne”. Żeby zobaczyć, jak dużo zgromadziliśmy ich na swoim koncie, wystarczy się zalogować. Aplikacja poinformuje cię, jeśli w pierwszym roku posiadania prawa jazdy przekroczyłeś limit 20 punktów karnych lub 24, gdy jesteś bardziej doświadczonym kierowcą.
Przypomnijmy, że od 17 września 2022 roku punkty kasują się dopiero po 2 latach od opłacenia mandatu. Punkty karne w aplikacji nie zawsze pojawiają się chwilę po wystawieniu mandatu, bo mogły nie zostać jeszcze wpisane do ewidencji przez policję.
Od 2023 roku w zakładce „Kierowca i pojazdy” możemy znaleźć podstawowe informacje na ich temat, a także sprawdzić, do kiedy ważne jest badanie techniczne czy ubezpieczenie OC. Jeśli sprzedamy auto, mamy możliwość łatwego zgłoszenia jego zbycia.
Co znajdziesz w aktualnej wersji mObywatela?
W bieżącej wersji serwisu znajdziesz:
- „Twoje sprawy”, czyli listę spraw, które załatwisz online;
- „Popularne usługi”, czyli usługi, z których najczęściej korzystają użytkownicy;
- „Katalog spraw”, czyli listę usług, które możesz załatwić przez internet;
- „Twoje dane”, czyli informacje na temat danych zapisanych w rejestrach państwowych;
- „Twoje skrzynki”, czyli adresy, z których korzystasz w celu kontaktu z administracją publiczną;
– wspomniane „Kierowca i pojazdy”, czyli informacje o swoich naruszeniach drogowych (punktach karnych);
– kalendarz przypominający o ważnych datach.
Pytania najczęściej zadawane administratorom oraz kontakt do nich znajdziesz w „Centrum pomocy”.
Polacy coraz bardziej otwarci na cyfryzację
Ulepszanie aplikacji i oferowanie ich klientom wydaje się dobrym pomysłem, tym bardziej że aż 80 proc. polskiego społeczeństwa postrzega cyfryzację jako sposób na rozwiązanie największych problemów.
Jak wynika z raportu Fundacji Digital Poland „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?” aż 95 proc. badanych twierdzi, że państwo powinno wspierać rozwój nowych rozwiązań. Ogromna większość Polaków uważa, że umiejętności cyfrowe zwiększają ich szanse na rynku pracy. Być może technologie będą nawet w stanie rozwiązać jedne ze strategicznych wyzwań, przed którymi stoi Polska, a są to np. zbyt długie kolejki do lekarzy czy zbyt duża liczba wypadków na drogach.
Aż 74 proc. badanych uważa, że sieci 5G, internet rzeczy, sztuczna inteligencja i przetwarzanie danych w chmurze mogą przyczynić się do lepszego wykorzystania zasobów naturalnych. Już nawet około 40 proc. polskiego społeczeństwa akceptuje zaawansowane użycie sztucznej inteligencji, deklarując np. poddanie się operacji wykonywanej przez robota czy wybranie się w podróż autonomicznym autobusem.
Napisz komentarz
Komentarze