Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 13 listopada 2024 01:41
Reklama

Polacy kupują mniej telewizorów i są coraz wybredniejsi

Telewizor to nieodłączny element niemal każdego domu w Polsce. Choć sprzęt RTV dość szybko tanieje, wielu z nas i tak czeka na spektakularne promocje.

W IV kwartale 2022 roku Polacy kupili – jak wynika z badania firmy GfK – prawie 20 proc. telewizorów mniej niż w tym czasie rok wcześniej. Spadek sprzedaży to sygnał zwiastujący zmianę oczekiwań konsumentów.

Płacą i wymagają

Polscy klienci najchętniej kupują telewizory 65, 43, 55 i 50-calowe. Po egzemplarze poniżej 40 cali i powyżej 65 cali sięgają rzadko. Niezależnie od modelu oczekują, że sprzęt spełni zaawansowane wymagania technologiczne. Świadomy konsument wybiera odbiornik w rozdzielczości 4K, zbudowany w technologii LCD, z możliwością połączenia z wi-fi.

Według Krajowego Instytutu Mediów (KIM) odbiorniki typu Smart TV ma w domu 55,4 proc. Polaków. Takie telewizory częściej kupują osoby z wyższym wykształceniem – 68,7 proc., a także te z dużych gospodarstw domowych – 4-osobowych i większych (65,9 proc.).

Wymaganiom klientów coraz trudniej jest sprostać. Z jednej strony chcieliby oni mieć dostęp do większych ekranów, asystenta mowy czy przesyłania filmów bezpośrednio z telefonu do telewizora, z drugiej – nie chcą zapłacić za dużo. Co więcej, coraz częściej patrzą nie tylko na funkcjonalność telewizora, ale także jego estetykę. Oczekują, że gdy jest on wyłączony będzie dobrze komponował się z wnętrzem.

Czekają na promocję

W całym 2022 roku średnie ceny telewizorów spadły o 1,7 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. Jak się okazuje, skokowy wzrost sprzedaży (nawet o kilkadziesiąt procent) można zaobserwować zwłaszcza w okresie promocyjnym, takim jak Black Week.

Na wzrost sprzedaży telewizorów – zwłaszcza tych o małych przekątnych – wpływ mogło mieć przejście na nowy standard telewizji naziemnej. Nieco pomógł również mundial w Katarze, który zachęcił kibiców do polepszenia jakości obrazu.

Telewizja: główne źródło informacji

Z badania przeprowadzonego przez PanelWizard Direct dla TP Vision wynika, że dla ponad 40 proc. Polaków telewizja wciąż jest głównym źródłem informacji. Także ponad 40 proc. rodziców mających dzieci do 13 roku życia korzysta z telewizora, żeby zająć czas swoim pociechom.

Ponad 20 proc. z nas przyznaje, że telewizja pozwala walczyć z samotnością. Osoby 60 plus na oglądaniu programów w TV spędzają nawet ponad 6 godzin dziennie, młodsi – niemal 5.

Niestety branża RTV nie jest odporna na inflację. Rosnące ceny, a tym samym mniej zasobne portfele klientów, u wielu z nich skutkują odłożeniem decyzji o zakupie telewizora na później. Tym bardziej że nie jest to produkt pierwszej potrzeby.

Najprostszy telewizor to dziś wydatek rzędu zaledwie kilkuset zł, natomiast ten o większym standardzie to koszt około 5-7 tys.

Abonament RTV w górę

Zakup telewizora to dopiero początek kosztów, jakie musi ponieść jego posiadacz. W 2023 roku abonament RTV w przypadku telewizji lub telewizji i radia wynosi 27,3 zł (24,5 zł w 2022 roku) miesięcznie, a w przypadku radia 8,7 zł (7,5 zł w 2022 roku).

Jeśli kontrolerzy wykażą, że nie zarejestrowaliśmy odbiornika, możemy otrzymać karę w wysokości nawet 30-krotności miesięcznej stawki za abonament. Co ciekawe, wielu prawników twierdzi, że obecnie nie ma przepisów, które mogłyby zmusić nas pod groźbą kary do wpuszczenia kontrolera.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama