Ta funkcja nie jest całkowitą nowością w krajowej kolei. PKP jakiś czas temu wprowadziło ją do spalinowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych ze stałą liczbą miejsc siedzących. Teraz z graficznej rezerwacji mogą korzystać również klienci składów wagonowych.
Duże wyzwanie
Wprowadzenie innowacyjnej funkcji do składów wagonowych – nawet pilotażowo – jest wyzwaniem. Pociągi tego typu latem i w czasie świąt są wydłużane dodatkowymi wagonami, co jest związane ze wzrostem frekwencji.
Opcja graficznej rezerwacji ma zostać rozszerzona na okres wakacyjny, a do końca 2023 roku obejmie wszystkie pociągi PKP Intercity. Jak na razie program wdrożono na próbę. Przewoźnik zapewnia, że będzie brał pod uwagę wszystkie sugestie podróżnych, co pozwoli mu jak najlepiej dostosować rozwiązanie do potrzeb pasażerów.
Trasy z nowym systemem
Funkcja graficznej rezerwacji miejsc pilotażowo jest dostępna dla wybranych pociągów kategorii Express Intercity (EIC):
• EIC 17000/1 (248) – 71000/1 (249) – Berlin – Warszawa Express (tylko w relacji krajowej)
• EIC 17002/3 (246) – 71002/3 (247) – Berlin – Warszawa Express (tylko w relacji krajowej)
• EIC 17004/5 (48) – 71004/5 (49) – Berlin – Warszawa Express (tylko w relacji krajowej)
• EIC 17006/7 (44) – 71006/7 (45) – Berlin – Warszawa Express (tylko w relacji krajowej)
• EIC 17008/9 (40) – 71008/9 (41) – Berlin – Warszawa Express (tylko w relacji krajowej)
• EIC 1800/1 – 8100/1 Chrobry
• EIC 4550/1 – 5450/1 Klimczok
• EIC 1550/1 – 5150/1 Jantar (uruchamiany w okresie wakacji)
• EIC 1850/1 – 8150/1 Posejdon (uruchamiany w okresie wakacji)
• EIC 1600/1 – 6100/1 Panorama
• EIC 1350/1 – 3150/1 Tatry
• EIC 1410/1 – 4110/1 Ondraszek
Z graficznej rezerwacji miejsc pasażerowie korzystają na etapie zakupu biletów za pośrednictwem strony przewoźnika. Niebawem będzie to możliwe także przez aplikację mobilną PKP Intercity. Nowa oferta jest szczególnie istotna m.in. dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, które nie zawsze są w stanie szybko znaleźć miejsce dostosowane do ich potrzeb.
Tabor za ponad 7 mld zł
O szybkim rozwoju kolei w Polsce świadczą nie tylko zmiany w PKP Intercity. Na uwagę zasługuje również rekordowa inwestycja innego przewoźnika – Polregio.
Niedawno podpisał on umowę z producentami na dostawę do 200 składów elektrycznych za ponad 7 mld zł. Nowe pociągi dla Polregio – oprócz klimatyzacji i bezprzewodowego internetu – będą wyposażone m.in. w system dynamicznej informacji pasażerskiej, a układ ich wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy będą niskopodłogowe i jednoprzestrzenne, z pochylnią lub automatyczną windą.
Pierwszy pociąg zamówiony przez Polregio ma być dostarczony w 2025 roku, a koniec dostaw jest przewidziany na lipiec 2026.
Napisz komentarz
Komentarze