Jeżdżą wolniej i bezpieczniej, przestrzegają przepisów i powodują mniej wypadków. Ta laurka to wnioski z raportu Instytutu Transportu Samochodowego na temat kobiet za kierownicą (powstał pod koniec 2022 roku).
Te ustalenia nie są zaskoczeniem dla Marii Dąbrowskiej-Loranc, kierowniczki Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
– Część kobiet może czuć się mniej pewnie za kierownicą, co wynika z niższej wiary w swoje umiejętności. Statystyki pokazują jednak, że panie są bardziej bezpiecznymi kierowcami – podkreśla Dąbrowska-Loranc, cytowana przez Wprost.
Coraz więcej praw jazdy, ale mniej wypadków
Liczby mówią same za siebie. Tak jak dane Komendy Głównej Policji na temat wypadków na drogach.
Otóż w 2022 roku kobiety spowodowały 23,3 proc. wypadków. W tym samym czasie mężczyźni byli sprawcami ponad 72 proc. zdarzeń, trzy razy częściej niż kobiety.
Odpada argument, że mniej kobiet ma prawa jazdy, bo…
…są one posiadaczkami ponad 40 proc. praw jazdy kategorii B. (i ta liczba systematycznie rośnie – red.). Mimo to w ubiegłym roku spowodowały niespełna 24 proc. wypadków drogowych i 22,7 proc. kolizji. O wiele rzadziej są też sprawcami wypadków z ofiarami śmiertelnymi (11,2 proc.). Mężczyźni są odpowiedzialni za śmierć na drodze 8 razy częściej niż kobiety.
- Maria Dąbrowska-Loranc
Brawura nie jest w ich stylu
Kobiety rzadziej niż mężczyźni – wynika z raportu ITS – podejmują także ryzyko na drogach. Jeśli już przekraczają dozwoloną prędkość, to są to mniejsze wartości niż w przypadku panów.
Podobne zależności zaobserwowano także w przypadku takich zachowań jak zajeżdżanie drogi, podejmowanie gwałtownych manewrów na drodze, jazdy na zderzaku oraz symptomów związanych z przejawianiem negatywnych emocji w stosunku do innych kierowców.
- dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, autorka badań
Jeśli już, to „męski styl”, czyli brawura w prowadzeniu pojazdów, przyjmują młode kobiety. Mimo to wyliczenia ITS wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, mężczyźni – raz na 4,7 mln km.
Unikają zbędnego ryzyka na drodze
A zatem kto jest lepszym kierowcą: kobieta czy mężczyzna? W ocenie ekspertów ITS ten spór ma także podłoże fizjologiczne i psychologiczne.
Różnice w budowie mózgu kobiet i mężczyzn przekładają się na odmienny sposób przetwarzania informacji i reakcji. Dzięki wyższemu poziomowi estrogenu, który gwarantuje lepsze funkcjonowanie czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi, a także znajomości przepisów. Sprawia to, że jeżdżą ostrożnie i częściej stosują się do kodeksu drogowego. To, że kobiety mogą być lepszymi kierowcami niż mężczyźni, wynika z faktu, że nie poszukują one zachowań wywołujących silne doznania i nie mają tendencji do podejmowania ryzykownych działań. Nie podejmują decyzji, które narażałyby je i innych uczestników ruchu na znaczne koszty emocjonalne.
- dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, autorka badań
Napisz komentarz
Komentarze