Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:05
Reklama

Zmarli nie potrzebują przepychu. Wszystkich Świętych w stylu eko

Wszystkich Świętych i Zaduszki to dni skupienia i oddawanie hołdu tym, których już z nami nie ma, a nie rywalizacja w dekorowaniu grobów. Niestety niektórzy o tym zapominają.
Zmarli nie potrzebują przepychu. Wszystkich Świętych w stylu eko

Autor: Canva

 

Według szacunków Polacy co roku kupują nawet około 300 mln zniczy i prześcigają się w ozdabianiu pomników. Mimo że 1 i 2 listopada to czas, w którym przede wszystkim powinniśmy skupić się na modlitwie i refleksji, a nie na konsumpcji.

 

Mniej śmieci – więcej pamięci 

 

Inspirowany proekologiczną encykliką papieża Franciszka zespół Caritas Laudato si' promuje kampanię „Mniej śmieci – więcej pamięci”. Głównym celem tej inicjatywy jest promowanie świadomości ekologicznej w trakcie obchodów Wszystkich Świętych. 

W Polsce jest kilkanaście tysięcy cmentarzy, a z każdego z nich w listopadzie może pochodzić nawet 200 ton śmieci – głównie tworzyw sztucznych.

Celem organizatorów akcji jest pochylenie się nad ekologicznym aspektem świętowania i promowanie dobrych praktyk – od wyboru naturalnych środków czyszczących po segregację odpadów na cmentarzach.

 

Jak świętować ekologicznie?

 

Oczywiście nie musimy rezygnować z tradycji, ale możemy uczcić zmarłych w sposób bardziej przyjazny dla planety. Ograniczając ilość zniczy, wybierając wiązanki z naturalnych kwiatów lub tworząc własnoręczne biodegradowalne dekoracje. W ten sposób wyrazimy swoje uczucia do zmarłych bliskich, a zarazem nie zaszkodzimy środowisku. 

Ponadto na wielu cmentarzach w Polsce powstały tzw. zniczodzielnie, które pozwalają na wymianę i ponowne wykorzystywanie zniczy.

Dbając o naszą planetę w taki sposób, robimy dwa dobre uczynki jednocześnie – oddajemy hołd tym, którzy odeszli, i przyczyniamy się do zachowania środowiska w jak najlepszym stanie dla przyszłych pokoleń.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama