Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 2 listopada 2024 09:23
Reklama

Święta to nie tylko prezenty. To także tony śmieci, z którymi coś trzeba zrobić

Święta i Nowy Rok to czas, kiedy gwałtownie przybywa odpadów. Bo wszystkiego wyrzucamy więcej. Co gorsza, nie potrafimy tego dobrze posegregować. Jest na to sposób: Sorteusz.

Magdalena Dziczek, twórczyni aplikacji Sorteusz, stwierdziła, że w okresie świąteczno-noworocznym „produkujemy” nawet o jedną czwartą odpadów więcej niż w innych miesiącach.

 

Gorzka prawda

 

Niestety – mimo tak znacznego wzrostu ilości odpadów w tym czasie – spora część Polaków nie potrafi prawidłowo ich posegregować. Jak pokazuje raport „Pakujemy się w kłopoty?...” z 2023 tylko 51 proc. badanych potwierdziło, że sortuje w domu odpady na wszystkie frakcje.  Zaledwie 43 proc. ankietowanych uważa, że umie to zrobić właściwie. 

 

Tego wyrzucamy więcej

 

Co między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem wyrzucamy najczęściej? Słoiki, puszki, butelki, kartoniki, opakowania po detergentach i środkach pirotechnicznych, a także resztki żywności – w tym opakowania po słodkościach. Ponad połowa odpadów komunalnych to frakcja zmieszana, z której jedynie 6-8 proc. nadaje się do recyklingu. Zasadnicze znaczenie ma tutaj segregacja selektywna, która umożliwia przetworzenie odpadów na surowce wtórne, takie jak stłuczka szklana, aluminium, celuloza czy regranulaty.

 

Świąteczne wyzwanie z Sorteuszem 

 

Żeby zmienić ten stan rzeczy, powstała aplikacja Sorteusz, którą można pobrać bezpłatnie z Google Play lub App Store. Pomaga w identyfikacji właściwego sposobu sortowania różnych typów nieczystości. Jej użytkownicy mogą zeskanować kody kreskowe opakowań, żeby dowiedzieć się, do którego pojemnika powinny trafić. Aplikację wyposażono również w kalendarz odbioru odpadów oraz funkcje edukacyjne, które obalają mity dotyczące segregacji. Sorteusz organizuje świąteczne wyzwanie, które mają zwiększyć zaangażowanie użytkowników w procesy segregacji i recyklingu. Konkurs polega na dodawaniu nowych kodów kreskowych produktów do bazy danych aplikacji.  Najaktywniejsi uczestnicy mogą wygrać bony warte 700 zł. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama