PiS w 2021 r. wpadł na pomysł, że wybuduje fabrykę, w której będą produkowane polskie, osobowe samochody elektryczne Izera. Plan powstał na bazie rosnącej popularności takich aut. Parlament od razu przyjął specjalną ustawę ochrzczoną mianem lex Izera.
Lasy wymienią się działkami z gminą
Zgodnie z jej zapisami fabryka ma stanąć na gruncie należącym do Lasów Państwowych. Ustawa pozwala Lasom Państwowym zamienić się gruntami z Jaworznem.
Mają to być „(…)inne lasy, grunty lub nieruchomości, na których jest możliwe prowadzenie gospodarki leśnej. Chodzi o rozwiązanie problemów z pozyskaniem lokalizacji dla inwestycji uzasadnionych potrzebami i celami polityki państwa związanej ze wspieraniem rozwoju i wdrażaniem projektów dotyczących energii, elektromobilności czy transportu” – czytamy.
Przepisy dotyczyły 118-hektarowej działki blisko autostrady A4 oraz nieruchomości leśnej w Stalowej Woli. Tam mają zostać rozbudowane zakłady zbrojeniowe.
Chińczycy kuszą pieniędzmi i miejscami pracy
Na razie w tej sprawie niewiele się wydarzyło. Budowa fabryki się nie rozpoczęła, a obecny rząd mocno się zastanawia, czy ten projekt w ogóle kontynuować. Właściwie to wygląda na to, że się z niego wycofuje, ale musi to jeszcze ogłosić.
Jest jednak ktoś, kto bardzo chce tej fabryki. I nie są to politycy PiS.
„Chińczycy z firmy Geely wystosowali do nowego rządu list, w którym naciskają na budowę fabryki Izery w Jaworznie. Są oni strategicznym partnerem w inwestycji i przekonują, że gotowi są na większe zaangażowanie” – podał serwis Innpoland.pl.
Chińczycy kuszą swoim zaangażowaniem w budowę fabryki. Oferują wręcz pieniądze. Mowa jest też o nowych miejscach pracy – 7 tys. w samym zakładzie plus 30 tys. miejsc pracy w firmach powiązanych z produkcją samochodów. Nieoficjalnie jest też mowa o tym, że Chińczycy są gotowi wybudować w Polsce fabrykę baterii do samochodów elektrycznych.
„Inwestycja miałaby jednak zależeć od tego, co ostatecznie stanie się z zakładem w Jaworznie” – donosi Business Insider.
Stan prac nad fabryką – zerowy
Problem jednak w tym, że polskie władze nie są przekonane do projektu. Kłopotem jest stan prac nad fabryką – zerowy.
– Proces inwestycyjny jest tak opóźniony, że realizacja wymogu gotowej linii do 2026 r. jest praktycznie niemożliwa – mówiła niedawno Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i rozwoju regionalnego.
Napisz komentarz
Komentarze