Jednak skuteczność tego procesu zależy w dużej mierze od trafnej diagnozy potrzeb dziecka, właściwego wsparcia oraz odpowiedniego doboru grupy treningowej.
Rozpoznanie potrzeb
Diagnoza jest pierwszym krokiem w procesie kierowania dziecka na trening umiejętności społecznych.
Pierwsze kroki diagnostyczne
Przeważnie diagnoza ta jest przeprowadzana przez specjalistów, terapeutów zajmujący się rozwojem dzieci. Istotne jest obserwowanie zachowań dziecka w różnych kontekstach, w domu, szkole, a także w kontaktach z rówieśnikami. Wskazówką mogą być trudności w nawiązywaniu relacji, radzeniu sobie w konfliktach czy przejawianiu emocji. Szczegółowo o tym procesie opowiedziała w "Psychologicznej Audycji Nienazwanej" Barbara Plutowska - trener TUS.
Jak wybrać trening
Ważne jest także, aby prowadzący trening posiadał odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie w pracy z dziećmi i grupami, aby zapewnić skuteczne wsparcie oraz stworzyć atmosferę zaufania i akceptacji. Dzięki trafnej diagnozie, uwadze na potrzeby dziecka oraz właściwemu doborowi grupy, trening umiejętności społecznych może stać się cenną drogą rozwoju dla dzieci z trudnościami w relacjach społecznych.
Jeśli zastanawiamy się, czy dziecko potrzebuje treningu umiejętności społecznych, warto zwrócić się w tej kwestii do specjalisty. Z rozmowy możecie dowiedzieć się także, w jakich miejscach można znaleźć wsparcie.
Napisz komentarz
Komentarze