Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 10:21
Reklama

Maturzyści nie idą na studia, bo mają inny pomysł na siebie

Jeszcze nie tak dawno to, że po maturze młodzi ludzie idą na studia, było oczywistością. Dziś już nie jest. Bo coraz mniej maturzystów chce studiować.

Autor: freepik

 

Młodzi nie są już tak bardzo przekonani do studiowania, jak ich rodzice. Zapewnienia, że wyższe wykształcenie da im dobrą pracę, już dawno nie są prawdziwe. 

- dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor

 

Dlaczego tak się dzieje?

 

Z raportu BIG InfoMonitor „Świadomość ekonomiczna maturzystów 2024” wynika, że po maturze studia wybiera 56 proc. absolwentów szkół średnich. Kilka lat temu było to 90-95 proc.

Dlaczego tak się dzieje? Waldemar Rogowski wskazuje jedną z ważniejszych przyczyn.

 

Co piąty Polak z wyższym wykształceniem pracuje poniżej swoich kwalifikacji. Coraz częściej widać też, że dobry rzemieślnik już na początku kariery może zarobić więcej niż absolwent szkoły wyższej, nawet pracujący w zawodzie. 

- dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor

 

Są też inne powody. Jak pokazuje raport, absolwenci wolą dziś znaleźć pracę, podróżować, założyć własną firmę albo wyjechać z Polski. To pomysły wielu maturzystów na najbliższe kilka lat temu. 

 

Większość z nich już zarabiała

 

A jakie już mają za sobą doświadczenie zawodowe, jeśli w ogóle mają? Z raport BIG InfoMonitor wynika, że:

  • 30 proc. maturzystów podczas nauki w szkole nigdzie nie pracowało, 19 proc. pracowało dorywczo po lekcjach,
  • 16 proc. zarabiało (zarabia) pieniądze w internecie,
  • 15 proc. pracowało w różnych miejscach i w weekendy,
  • 15 proc. pracowało tylko w wakacje, 
  • 4 proc. uczestniczyło w płatnych stażach,
  • 1 proc. prowadzi już własną firmę.

 

Zetki już w szkole podstawowej podejmowały tematy związane z finansami osobistymi. Zresztą sami uważają edukację w tym obszarze od najmłodszych lat za ważną.

- dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama