Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 03:58
Reklama

Rabat za oceny na świadectwie. Rzeczniczka: To krzywdzące dla dzieciaków

Rzeczniczka praw dziecka bardzo krytycznie ocenia promocje w sklepach, które oferują rabat na za dobre oceny na świadectwie. Co to za kryterium? – pyta oburzona.
Rabat za oceny na świadectwie. Rzeczniczka: To krzywdzące dla dzieciaków

Autor: Canva

 

Takie działania, choć pozornie przyjazne dzieciom i rodzinom, w rzeczywistości naruszają podmiotowość dzieci. 

– przekonuje Monika Horna-Cieślak, rzeczniczka praw dziecka.

 

Ma to związek z zakończeniem roku szkolnego i rozdaniem świadectw.

 

Rabat 6 złotych

 

Rzeczniczka krytykuje politykę wielu sklepów, które ten czas wykorzystują reklamowo. Oferują młodym ludziom zniżkę podczas zakupów. Jej wysokość jest uzależniona od ocen na koniec roku.

Kampanie reklamowe, które zakładają m.in. obniżkę odpowiadającą ocenie ucznia na koniec roku (np. 5 zł za piątkę) naruszają prawa konsumenckie i nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz o prawach osób niepełnosprawnych 

– komentuje Horna-Cieślak.

 

 

I punktuje, że każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe. I nie mają na to wpływu otrzymywane oceny. 

 

Dlatego koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji i poczucia niższej wartości wśród dzieci oraz nastolatków, którzy z różnych przyczyn nie osiągają najwyższych wyników 

– zaznacza.

 

Przecież można inaczej

 

Jeszcze ostrzej sytuację skomentowała ministra edukacji Barbara Nowacka. Oceniła, że to żerowanie na uczniach. Jej zdaniem jest inna metoda na nagrodzenie dzieci i młodzieży przez handel.

– Ale z drugiej strony tak mnie zastanawia: czemu te firmy, które próbują zarobić na upustach za czerwone paski, nie chcą na przykład wesprzeć olimpiad, zdolnej młodzieży, nie fundują stypendiów, tylko po prostu idą w handel i sprzedaż – oceniła Nowacka w Radio Zet.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama