Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 20 września 2024 08:27
Reklama

Chcieli szybko dorobić. Teraz stracą. Klienci mogą odetchnąć

Kupowanie lub zlecanie pisania fałszywych opinii to zły pomysł. Właśnie przekonały się o tym dwie firmy, które chciały szybko i łatwo zarobić.

Firmy SeoSem24 oraz Best-Review zostały ukarane łączną kwotą ponad 85 tys. zł. Opinie publikowane przez nie na popularnych portalach internetowych miały sztucznie podnieść renomę ich produktów i usług.

 

Będą płacić 

 

Przedsiębiorcy starali się stworzyć wrażenie naturalności reakcji na ich ofertę, żeby nie wzbudzić podejrzeń o reklamowy charakter opinii. SeoSem24 oferowało pozycjonowanie stron i reklamę, a Best-Review zachęcało do natychmiastowego uzyskania rekomendacji. Te działania miały na celu kreowanie fałszywego obrazu jakości produktów i usług i naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznał te działania za wprowadzanie w błąd i nałożył kary na obie firmy. Best–Review Krzysztof Michalski w Lesznie musi zapłacić 35 tys. zł, a SeoSem24 – pozycjonowanie stron www, tworzenie stron www, agencja reklamowa – Łukasz Wudyka w Krakowie jeszcze więcej – 50 618 zł. Obie firmy nie oferują już usługi zamieszczania nieprawdziwych recenzji, jednak decyzje nie są prawomocne, a przedsiębiorcy mogą odwołać się do sądu.

 

Uczciwi tracą przez oszustów

 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że fałszywe opinie szkodzą zarówno konsumentom, jak i uczciwym przedsiębiorcom. Konsumenci zwiedzeni fałszywymi recenzjami mogą kupić coś, co nie jest im potrzebne. Uczciwi przedsiębiorcy natomiast mogą stracić na renomie i zyskach przez nieuczciwą konkurencję. Reputacja powinna być budowana na podstawie prawdziwych i rzetelnych informacji, a nie manipulacji.

 

UOKiK ściga cwaniaków 

 

UOKiK nie przestaje ścigać firm zajmujących się publikowaniem fałszywych opinii. W toku są postępowania wobec Mastermarketing A&K LTD oraz Tomasz Ciuła Project Management. Oba mogą zakończyć się nałożeniem kar finansowych. Weryfikacja opinii jest obowiązkiem. Według unijnej dyrektywy należy informować o metodach weryfikacji autentyczności opinii i publikować zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze. Sugerowanie, że wszystkie opinie są prawdziwe bez odpowiednich działań weryfikacyjnych, jest surowo zabronione.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama