Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 20:51
Reklama

Myjesz auto, musisz wiedzieć za ile. Bywa jednak, że nie ma cennika

Parkingi i myjnie samochodowe w całej Polsce odwiedzili kontrolerzy UOKiK-u. I okazało się, że kierowcy nie wszędzie wiedzą, ile będą musieli zapłacić.

Autor: Canva

 

Czy kierowca, który zajedzie do myjni samochodowej, wie za co i ile zapłaci? – pyta na swojej stronie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Odpowiedź już zna, bo kontrolerzy Inspekcji Handlowej sprawdzili, za co i ile go to będzie kosztowało. Sprawdzili też, czy kierowcy, wjeżdżając na parking, bez kłopotu mogą zapoznać się z ceną.

 

Znamy już wyniki kontroli

 

Kontrolerzy Inspekcji Handlowej w 2023 r. skontrolowali 84 parkingi i 125 myjni samochodowych w całej Polsce. Żeby sprawdzić, czy ich właściciele prawidłowo informują swoich klientów o cenie swojej usługi. 

Bo to – jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u – ich podstawowe prawo. I dodaje, że przedsiębiorca nie może utrudniać dostępu do cennika usług. 

– Konsument powinien mieć możliwość ustalenia, ile w rzeczywistości zapłaci za pozostawienie swojego samochodu na parkingu czy za jego umycie – mówi. 

Tymczasem blisko 23 proc. skontrolowanych przedsiębiorców nie dba o właściwe informowanie konsumentów o cenach świadczonych przez siebie usług.

 

Lista zarzutów

 

Na 26 parkingach i w 22 myjniach kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości dotyczące informowania o cenach. Na parkingach głównym problemem jest umieszczanie cen w taki sposób, że wjeżdżający kierowcy zwyczajnie ich nie widzą. 

I w myjniach, i na parkingach kontrolerzy stwierdzili brak cenników lub brak na nich niektórych usług. 

Niektórzy właściciele uciekają się do sztuczek typu podawanie cen w widełkach: „od…” lub „od… do…”. Tymczasem – jak podkreśla szef UOKiK-u – cena musi być jednoznaczna. Bo klient musi wiedzieć, ile zapłaci za wybraną usługę.

 

Posypały się kary

 

Niewłaściwe informowanie konsumentów o cenach usług przedsiębiorcy grozi kara do 20 tys. zł. Ponad połowa przedsiębiorców, u których kontrolerzy stwierdzili nieprawidłowości, dobrowolne zgodziła się je usunąć.

32 przedsiębiorców zapłaci kary na łączną kwotę ok. 40 tys. zł. 

W 6 przypadkach UOKiK odstąpił od ukarania ich właścicieli ze względu na znikomą wagę naruszeń.

 

Prawa klientów parkingów i myjni samochodowych

 

  • Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz – cena powinna być widoczna, przedstawiona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości.
  • Masz prawo wiedzieć dokładnie, ile zapłacisz za pozostawienie samochodu na parkingu czy też jego umycie – sprawdzaj cenę za minutę, godzinę.
  • Jeśli przedsiębiorca ogłasza promocję, masz prawo znać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.
  • Nie znalazłeś cennika usług? Poinformuj o tym Inspekcję Handlową w województwie, w którym mieszkasz.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama