Sprawa jest dyskutowana od lat. Samorządowe, często darmowe gazetki, wydawane przez wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast psują rynek medialny. Nie tylko zabierają niezależnym wydawcom reklamodawców, ale nie spełniają swojej roli. Bo nie są to prawdziwe gazety, ale często laurki dla włodarzy.
Czytelnik z takich pism może się dowiedzieć, że gmina czy miasto świetnie się rozwija, na każdej stronie jest zdjęcie wójta, nie ma ani słowa o problemach.
I dlatego lokalni wydawcy chcą zakazania samorządom wydawania takich gazetek.
Prace nad ustawą
Do 23 września trwają konsultacje społeczne dotyczące nowej ustawy medialnej. Ministerstwo Kultury zamierza wpisać do niej zakaz, o którym mówią wydawcy. Ale w toku konsultacji to nastawianie może się zmienić.
Stowarzyszenie Gazet Lokalnych namawia do przesyłania swoich uwag (na adres [email protected]) dotyczących zakazu. Można użyć takiej formułki: „Wprowadzenie całkowitego zakazu wydawania mediów (gazety papierowe – płatne, darmowe oraz wydania .pdf; portale i witryny informacyjne; rozgłośnie radiowe emitowane z nadajników, satelitarnie, przez internet; stacje telewizyjne emitowane w sieciach kablowych, internecie, drogą satelitarną lub IPTV) przez jednostki samorządu terytorialnego, instytucje zależne (np. domu kultury, biblioteki), spółki miejskie i spółki celowe”.
Samorząd wciąż chce
Tymczasem Związek Powiatów Polskich ma inne zdanie.
„W opinii ZPP mieszkańcy chcą zdobywać informacje na tematy dotyczące lokalnej społeczności z prasy czy innych mediów tworzonych przez jednostki samorządu terytorialnego” – informuje portalsamorzadowy.pl.
A sam związek argumentuje:
„Są zainteresowani inwestycjami, jakie przeprowadzane są na danym terenie, w tym postępami prac, lokalnymi wydarzeniami kulturalnymi czy społecznymi, a także szeroko rozumianym życiem społeczności lokalnej, które dokumentowane jest w prasie wydawanej przez samorządy. Jednostki samorządu terytorialnego muszą zachować możliwość komunikacji z mieszkańcami w celu realizowania swoich rzeczywistych zadań, stąd zakaz wydawania przez nich prasy jest nieuzasadniony”.
Bez płatnych reklam i ogłoszeń
Jednocześnie samorządowcy przyznają, że mogą zgodzić się na inny zakaz. W takich gazetkach nie powinno być płatnych reklam.
„(...) działalność medialna samorządów nie powinna stanowić nieuczciwej konkurencji dla innych wydawnictw czy dostawców usług medialnych. Oznacza to po pierwsze, że prasa samorządowa nie powinna zawierać żadnych płatnych ogłoszeń czy reklam, a po drugie nie powinna być wykorzystywana do promocji osobistej burmistrzów/wójtów/prezydentów miast czy innych osób pełniących funkcje publiczne w danym samorządzie” – ocenia ZPP.
Napisz komentarz
Komentarze