Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 08:12
Reklama

Władze miast nie chcą się poddać. Chcą mieć swoje gazetki

Samorządowcy nadal chcą wydawać swoje gazetki. Mówią, że to promocja ich miast i informacja dla ich mieszkańców.
Władze miast nie chcą się poddać. Chcą mieć swoje gazetki

Autor: Canva

 

„(...) większość gazet samorządowych to bezpłatne biuletyny informacyjne, udostęp­niane w często odwie­dzanych przez mieszkańców miejscach publicznych. Z różnych ankiet i badań wynika, że jedynie około 10 proc. gazet samorządowych jest rozprowadzanych odpłatnie” – to jeden z argumentów Związku Miast Polskich w dyskusji o tzw. nowej ustawie medialnej. 

Samorządowy nie zgadzają się na zakaz wydawania przez nich gazetek.

 

Zakaz i konkurencja

 

Nad ustawą pracuje Ministerstwo Kultury. Do 23 września potrwają konsultacje w tej sprawie. 

W projekcie nowego prawa jest zapis o zakazaniu wydawania przez samorządy gazetek. To z reguły bezpłatne wydawnictwa (połączone często ze stroną internetową), w których promują się lokalni włodarze. Wójtowie, burmistrzowie czy prezydenci miast chwalą się sukcesami, pozują do zdjęć, przekonują, że ich miejscowość jest znakomicie zarządzana i nie ma żadnych problemów. 

Zdarza się także, że takie gazetki są pełne reklam miejscowych firm, co w oczywisty sposób psuje rynek. Dlatego lokalni wydawcy mediów chcieliby, żeby takich gazetek nie było.

Nie chodzi tylko o reklamy, ale o uczciwe przekazywanie informacji.

 

Miasta nadal chcą gazetek

 

Związek Powiatów Polskich nie zgadza się na zakaz, ale może ustąpić w kwestii płatnych reklam w takich wydawnictwach. Teraz swoje stanowisko przedstawił Związek Miast Polskich. 

 

W przypadku wprowadzenia zakazu projekt przewiduje dopuszczenie możliwości wydawania przez sa­mo­rządy biuletynów informacyjnych, zdefiniowanych w prawie prasowym jako serwis informacji lub infor­ma­tor o działalności danej instytucji, z zastrzeżeniami: do 6 wydań rocznie, bez reklam płatnych i bez­płat­nych, z możliwością publikowania ogłoszeń o przetargach czy naborach na wolne stanowiska pracy. 

- Związek Miast Polskich

 

ZMP przekonuje, że samorządowa prasa pełni ważną rolę. Jeżeli zdarza się, że ktoś nadużywa takich możliwości, to „dotyczą niewielkiego odsetka samorządów”. Przychyla się też do pomysłu, aby w takich gazetkach nie było płatnych reklam. Ale sam zakaz wydawania krytykuje.

„(...) to pogwałcenie prawa do promowania miasta i informowania mieszkańców dostępnymi środkami komunikacji” – podkreśla.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama