Program, finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego, ma na celu poprawę jakości życia osób z niepełnosprawnościami oraz zapewnienie im wsparcia społecznego. Wnioski o przyznanie usługi asystenta osobistego można składać od 4 listopada. Liczy się kolejność zgłoszeń, dlatego warto nie zwlekać z aplikowaniem.
Dla kogo przeznaczony jest program?
Program skierowany jest do osób, które posiadają orzeczenie o niepełnosprawności i wymagają wysokiego poziomu wsparcia. W szczególności dotyczy to dzieci do 16. roku życia z orzeczeniem o niepełnosprawności, które wymagają stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy w związku z ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz koniecznością współudziału opiekuna w leczeniu, rehabilitacji i edukacji. Osób z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, a także osób z orzeczeniami równoważnymi, zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Główne założenia programu
Celem programu jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami dostępu do usług asystencji osobistej, które mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jednak jedna osoba może korzystać z pomocy tego samego asystenta maksymalnie do 12 godzin dziennie. Usługa jest bezpłatna.
Wsparcie oferowane w ramach programu obejmuje m.in. pomoc w codziennych czynnościach, takich jak: wychodzenie z domu, załatwianie spraw urzędowych, uczestniczenie w zajęciach rehabilitacyjnych czy innych aktywnościach. Ważnym elementem programu jest także zaangażowanie osób spoza najbliższej rodziny, co zwiększa dostępność usługi.
Kto może być asystentem?
Asystentami mogą zostać osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe, takie jak: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pielęgniarka, fizjoterapeuta, psycholog, czy terapeuta zajęciowy. Alternatywnie, asystentem może być osoba, która posiada co najmniej 6-miesięczne doświadczenie w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Wsparcie w ramach programu przewidziano dla co najmniej 55 osób.
Aby wziąć udział w programie, osoby zainteresowane muszą dostarczyć do MOPS w Tczewie następujące dokumenty:
- kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności,
- wypełnioną kartę zgłoszeniową do programu,
- oświadczenie o wskazaniu osoby do realizacji usługi,
- kserokopię dokumentu potwierdzającego ustanowienie opieki prawnej (w przypadku pełnoletnich osób).
Wszelkie informacje dotyczące programu „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością” można uzyskać osobiście, w siedzibie MOPS w Tczewie, przy ul. 1 Maja 8, w godzinach 7:15–15:15 a także na stronie ośrodka.
Napisz komentarz
Komentarze