W ramach warsztatów, konkursów i występów dzieci uczyły się, jak zrozumieć i docenić różnorodność innych, a także jak współpracować w duchu szacunku. Zwieńczeniem projektu było podsumowanie w formie występów i prezentacji prac plastycznych.
Wyzwania i wsparcie
Jak podkreślali organizatorzy, rozwijanie empatii i budowanie postaw tolerancji wśród dzieci bywa wyzwaniem.
Wyzwaniem projektu jest na pewno to, żeby ludzie chcieli zrozumieć, jak ważna jest tolerancja, mi się zawsze wydawało, że jeżeli chodzi empatię, to to jest takie naturalne, że współczujemy, okazuje się, że nie, że żyjemy w czasach, gdzie jest dużo ludzi, którzy tylko dbają siebie, są samolubni i dlatego wiem, jak ważny jest ten projekt i nie sztuką jest mówić, ale sztuką jest robić.
- Alicja Alm, liderka projektu
Właśnie dlatego projekt odwoływał się do praktycznych doświadczeń: dzieci poznawały empatię, angażując się w działania artystyczne i występując przed innymi.
Dzięki wsparciu lokalnych partnerów, takich jak Miejska Biblioteka Publiczna im. Aleksandra Skulteta oraz Fabryka Muzyków, młodzi uczestnicy mieli okazję rozwijać się nie tylko artystycznie, ale także społecznie.
Finałowe występy i wystawa prac
Kulminacją projektu było uroczyste podsumowanie, podczas którego dzieci zaprezentowały krótkie występy na scenie, pokazując swoje rozumienie empatii i szacunku. Dodatkowo sześć tczewskich szkół przygotowało prace plastyczne związane z tematem empatii, które obecnie można podziwiać na specjalnej wystawie. Organizatorzy projektu podkreślają, że takie działania wnoszą realną wartość do wychowania młodego pokolenia – budują w dzieciach poczucie wartości i uczą, jak żyć we wzajemnym szacunku.
Skupiliśmy się w zeszłym roku na asertywności, ale zobaczyliśmy, że jednak dzieciaki nie zawsze rozumieją, że asertywnie można robić to z empatią, tak, więc stąd nacisk w tym roku na empatię tolerancję, w przyszłym roku zobaczymy, jaki temat pociągniemy, najważniejsze, żebyśmy to robili w poczuciu budowania własnej wartości to jest nasz taki cel,
- Natalia Sielska, koordynatorka i pomysłodawczyni projektu
Wśród jurorów konkursu plastycznego znalazła się Natalia Akerman, osoba z niepełnosprawnościami, która opowiedziała nam o swojej roli w tych działaniach:
Każdy może być sobą. Każdy może być inny. Już współpracowałam a Natalią w innym projekcie, więc to było naturalne. Miło mi, że pomyślała o mnie, aby było zróżnicowane grono.
- Natalia Akerman, jurorka konkursu plastycznego
Posłuchajcie piosenki, która powstała w ramach projektu oraz rozmowy z Alicją Alm, Natalią Sielską i Natalią Akerman o projekcie:
Plany na przyszłość
„Tczewska Tereska” nie zamierza na tym poprzestać. Organizatorzy planują, by projekt stał się coroczną tradycją i obejmował kolejne szkoły. W tym roku skupiono się na empatii, wcześniej – na asertywności. W przyszłości pojawią się nowe tematy, odpowiadające potrzebom wychowawczym. Jak zapowiadają organizatorzy, kolejne edycje będą kontynuować misję wspierania rozwoju dzieci w duchu wzajemnego szacunku i zrozumienia dla innych.
Napisz komentarz
Komentarze