Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 13:26
Reklama

Osoby z dyskalkulią muszą pisać maturę z matematyki. RPO interweniuje

Uczniowie z tym zaburzeniem i ich rodzice wielokrotnie zgłaszali rzecznikowi praw obywatelskich (RPO) obawy dotyczące obowiązku zdawania egzaminu z matematyki.

Autor: Canva

 

Mimo uzdolnień młodzieży w innych obszarach – często okazuje się dla nich barierą nie do pokonania. Wielu uczniów z dyskalkulią (upośledzenie matematyczne) nie uzyskuje pozytywnego wyniku na maturze, co blokuje im dostęp do studiów wyższych.

 

Mają problem z liczeniem, ale i tak muszą zdać maturę z matematyki 

 

Zastępca rzecznika praw obywatelskich Valeri Vachev zwrócił się do dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) Roberta Zakrzewskiego o udostępnienie danych na temat zdawalności matury z matematyki w grupie uczniów z dyskalkulią. 

W latach 2021-2024 liczba uczniów z dyskalkulią przystępujących do matury z matematyki znacząco rosła: w 2021 r. wyniosła 634 osoby, a w 2024 r. aż 956. 

Średnia zdawalność w tej grupie wynosiła około 50 proc., ale w 2024 r. aż 66 proc. zdających osiągnęło wynik pozytywny. Co istotne, żaden uczeń z dyskalkulią nie otrzymał wyniku zerowego.

 

Egzamin na nieco innych zasadach

 

Centralna Komisja Egzaminacyjna stara się dostosować warunki egzaminu do potrzeb uczniów z dyskalkulią. Jak na razie uczniowie z opinią o dyskalkulii mogą liczyć na specjalne zasady oceniania, ale nie na zmiany w formie egzaminu. 

W szczególności dostosowano zasady oceniania zadań otwartych w celu uwzględnienia specyficznych trudności w rozumowaniu matematycznym. Rzecznik zwraca jednak uwagę na to, że takie osoby wciąż uważają wprowadzone dostosowania za niewystarczające, a egzaminy zamknięte sprawiają im mniejsze trudności niż otwarte.

 

Obowiązek to obowiązek

 

Analizy przeprowadzone przez CKE wskazują, że większość punktów uczniowie z dyskalkulią zdobywają w zadaniach zamkniętych – wymagających jedynie podania końcowej odpowiedzi bez wyjaśniania toku rozumowania. 

Praca nad dostosowaniem warunków dla osób z dyskalkulią trwa od lat, a do weryfikacji wyników matur tych uczniów zaangażowano ekspertów. Pomimo różnic w średnich i medianach wyników w porównaniu z wynikami uczniów bez dyskalkulii obowiązek zdawania matury z matematyki wciąż dotyczy wszystkich.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama