Prezydent Brządkowski zaznaczył, że idea CPK jako strategicznego projektu komunikacyjnego jest korzystna dla Polski, jednak jego realizacja w obecnym kształcie budzi poważne zastrzeżenia.
CPK nie powinno być budowane kosztem miast, wsi i dorobku prywatnego ludzi.
- Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa
Rozwój kosztem społeczności lokalnych
Największym problemem dla Tczewa jest proponowany wariant ósmy trasy kolejowej, który przebiega przez tereny południowe miasta. Plan zakłada przecięcie ważnych obszarów, takich jak osiedle Górki czy okolice ulicy Głowackiego, gdzie rozwija się budownictwo mieszkaniowe. Oznacza to nie tylko wyburzenia domów, ale także wprowadzenie szerokiej strefy oddziaływania (do 250 m od linii kolejowej), która uniemożliwi jakąkolwiek dalszą zabudowę.
Czytaj także: Wypełnij ankietę w sprawie CPK. Masz czas do 2 grudnia
Dla mieszkańców, którzy budowali domy z myślą o spokojnym życiu, bliskość szybkiej kolei będzie dramatem. Domy stracą na wartości, a wielu ludzi pozostanie z kredytami, których nieruchomości nie będą warte spłacanej kwoty.
- Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa
Zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy, którą Aleksandra Hotowy przeprowadziła z prezydentem Łukaszem Brządkowskim.
Czy Tczew coś zyska?
Prezydent otwarcie przyznał, że Tczew nie odniesie znaczących korzyści z obecnego projektu CPK. Główna stacja kolejowa projektu ma powstać w Stanisławiu, omijając miasto. To oznacza, że mieszkańcy chcący skorzystać z nowej infrastruktury będą musieli wyjeżdżać poza granice Tczewa, co dodatkowo osłabi rangę lokalnego dworca kolejowego.
Posłuchaj: Opinie w Radiu Tczew - sprzeciw mieszkańców wobec planów budowy kolei
Alternatywne rozwiązania
Łukasz Brządkowski zaproponował przeniesienie trasy na obszar Żuław, który jest słabiej zabudowany.
Budowa linii kolejowej przez Żuławy generowałaby mniejsze koszty społeczne i ograniczała liczbę wyburzeń.
- Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa
Choć teren ten jest trudniejszy geotechnicznie, to w opinii samorządowców mogłaby to być szansa na rozwój regionu i uniknięcie konfliktów w gęsto zaludnionych obszarach Tczewa.
Wpływ środowiskowy i infrastrukturalny
Prezydent zwrócił uwagę na problemy środowiskowe, jakie może wywołać budowa.
Stosunki wodne w Tczewie mogą zostać poważnie zakłócone przez głębokie wykopy, które wymagałyby budowy zbiorników retencyjnych, dodatkowo powiększając strefę oddziaływania inwestycji.
- Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa
Społeczny sprzeciw, dalsze kroki 9 ankieta
Prezydent zachęca mieszkańców do wyrażania swoich opinii, m.in. poprzez udział w ankietach online, która mpże mogą wpłynąć na ostateczne decyzje dotyczące trasy.
Musimy dopilnować, by głos mieszkańców Tczewa został odpowiednio uwzględniony.
- Łukasz Brządkowski, prezydent Tczewa
Wydał także oficjalną negatywną opinię w sprawie wariantu ósmego. Natomiast 28 listopada temat Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie omawiany na sesji rady miejskiej w Tczewie.
Napisz komentarz
Komentarze