Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
wtorek, 24 grudnia 2024 19:45
Reklama

Sami seniorzy chcą takich badań, ale ich nie będzie

Unia Europejska wycofuje się z pomysłu regularnego badania starszych kierowców. Choć „za” są sami seniorzy.

Autor: Canva

 

To jeden z pomysłów, jaki miałby pomóc w poprawie stanu bezpieczeństwa na drogach. Unijni urzędnicy kilka miesięcy temu ogłosili, że dobrym rozwiązaniem byłoby, żeby kierowcy-seniorzy przechodzili badania lekarskie. Lekarz oceniałby, czy taka osoba nadal może prowadzić pojazd.

 

Główni sprawcy wypadków i kolizji

 

Ma to uzasadnienie, bo seniorzy, obok najmłodszych kierowców, są najczęstszymi sprawcami wypadków i kolizji. 

„Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że kierowcy po 60 roku życia spowodowali 4742 wypadki drogowe. Zginęły w nich 192 osoby, a zostało rannych 1380 osób. 

Najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych powodowanych w 2023 roku przez kierowców powyżej 60 roku życia były: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu; niedostosowanie prędkości do warunków ruchu; nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych; niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami oraz nieprawidłowe skręcanie, wyprzedzanie i wymijanie” – wylicza brd24.pl.

UE jednak z tego pomysłu właśnie zrezygnowała.

 

Seniorzy na „tak”. Co na to lekarze?

 

Można by sądzić, że seniorzy się ucieszą. Bo kto chciałby co roku chodzić na badania i liczyć się z tym, że nie usiądzie już nigdy za kierownicą. Tu jednak zaskoczenie – wyniki badań wskazują na co innego.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapytała osoby 60 plus o takie rozwiązanie. Wyszło na jaw, że większość z nich chciałaby dodatkowych, medycznych restrykcji. 

„W warsztatach organizowanych w 14 województwach wzięło udział ponad 420 kierowców w wieku 60+. Mieli zajęcia teoretyczne, ale i praktyczne np. na symulatorach i płytach poślizgowych. Średnia wieku uczestników szkoleń wyniosła 69 lat. Przeważającą grupę wiekową stanowili kierowcy w wieku 60-74 lata (84 proc.), najstarszy uczestnik miał 88 lat” – czytamy.

68 proc. badanych zgodziło się, ze stwierdzeniem, że po spowodowaniu kolizji kierowca powyżej 60 roku życia powinien mieć obowiązek odbycia szkolenia w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Po praktycznych zajęciach w Ośrodkach wynik jest jeszcze wyższy – 73 proc.

Seniorzy w tym badaniu przyznali także, że zmiany związane z wiekiem mogą wpływać na umiejętność prowadzenia pojazdów. 48 proc. z nich przyznało jednak, że nie rozmawia z lekarzem na ten temat.

„Na pytanie “Czy wśród Pani/Pana rówieśników można zauważyć kierowców aut, którzy z uwagi na stan zdrowia nie powinni siadać za kierownicę?” aż 75 proc. badanych odpowiedziała “TAK” – podaje serwis,

I ocenia: „Wniosek Krajowej Rady BRD jest w tej sprawie konkretny. „Należy stwierdzić, że inicjatywa przeprowadzenia dodatkowych badań powinna wychodzić od lekarza” – czytamy w raporcie z podsumowania akcji „Bezpieczni 60+”.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama