Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 14 grudnia 2025 15:41
Reklama

Co to jest przekładnia planetarna?

Historia przekładni jest ściśle związana z wynalezieniem koła zębatego i zwiększaniem jego zastosowania. To właśnie wtedy pojawiły się pierwsze przekładnie z drewna. Teraz, po wielu wiekach od powstania pierwszych przekładni, na popularności zyskują przekładnie planetarne. Co to takiego?
  • 14.04.2020 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Co to jest przekładnia planetarna?

Przekładnia planetarna jest elementem, który często występuje w układach napędowych. Składa się z kilku części, które razem tworzą sprawnie działający mechanizm, którego zadaniem jest zmiana prędkości i momentu obrotowego przekazywanego z urządzenia podającego na odbierające

Czym jest i jak działa przekładnia planetarna?

Niektórzy mogą się domyślać, że przekładnia planetarna zawdzięcza swoją nazwę podobieństwom do układu planetarnego. Tak jak w systemie planetarnym zwanym Układem Słonecznym w centralnym punkcie jest Słońce, wokół którego krążą inne ciała niebieskie i planety, tak i w przekładni jest element centralny. Pierwszym z nich jest koło słoneczne, które ma zewnętrzne uzębienie i na stałe znajduje się na wałku. Drugim elementem jest koło koronowe (centralne), które ma uzębienie wewnętrzne. Pomiędzy tymi dwoma kołami są pozostałe – mniejsze koła zębate, które wykonują obroty niczym satelity. Obracają się one wokół własnej osi, a jeśli się spojrzy na nie jako na całość, to obiegają oś mechanizmu.

Energia, jaka jest wewnątrz tego typu przekładni, dzieli się na kolejne koła satelitarne, a te przekazują ją do jarzma i koła centralnego. Charakterystyczne dla tego rodzaju przekładni jest to, że może ona przenosić moc, bazując na trzech wartościach przełożenia.

Działanie w kilku wariantach

Przekładnię planetarną cechuje więcej stopni swobody w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami. Warto zwrócić uwagę, że przekładnia planetarna może działać w kilku wariantach. Jeśli unieruchomi się koło koronowe albo centralne, to praca zmienia się na obiegową z jednym stopniem swobody. Porusza się wtedy jarzmo, a wokół punktu centralnego satelity.

Drugi wariant dotyczy obracania się wszystkich ruchomych elementów, czyli jarzma, satelitów, koła koronowego i centralnego. Wtedy też przekładnia działa obiegowo i ma dwa stopnie swobody. W tym przypadku mówimy o przekładni różnicowej albo dyferencjale.

Trzeci przypadek dotyczy sytuacji, w której jarzmo jest nieruchome, a przekładnia planetarna zachowuje się tak samo, jak zwykła przekładnia z wewnętrznym zazębieniem. W tym wariancie satelity tylko obracają się wokół własnej osi, nie wykonują ruchu obiegowego. Koła centralne i koronowe wykonują ruch w różnych kierunkach.

Konstrukcja przekładni planetarnych wygląda inaczej niż tradycyjnych mechanizmów, co przekłada się na szereg zalet. Przede wszystkim zapewnia to wielopunktowe przenoszenie napędu. To dzięki temu zęby są mniej obciążone, a przez to mogą być mniejsze. Poza mniejszym rozmiarem warto zwrócić uwagę na to, że obciążenia jednocześnie przenosi kilka zębów, więc zmniejsza się prawdopodobieństwa uszkodzenia przekładni.

Wśród wielu zalet przekładni planetarnych wymienia się także ich modułowość. Budowa pozwala na stworzenie przekładni mającej ogromne przełożenie i duży moment obrotowy na wyjściu. Modułowość pozwala także na szeroki zakres wejść i wyjść.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: https://amgautomatyka.pl/kategoria-produktu/li-ming/przekladnie-planetarne/ 

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
ReklamaKino Helios Tczew zaprasza!
Reklama
Reklama