Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 3 lutego 2025 03:16
Reklama

Usuwanie klap wirowych: po co to robić i jakie są zalety?

Jeździsz Dieslem? Koniecznie zapoznaj się, co grozi silnikowi twojego samochodu, gdy klapy wirowe ulegną zniszczeniu.
Usuwanie klap wirowych: po co to robić i jakie są zalety?

Do czego służą klapy wirowe?

Klapy wirowe są stosowane w wielu silnikach Diesla. Ich zadaniem jest tworzenie wirów powietrza w układzie dolotowym przed zaworami ssącymi, aby wspomagać proces spalania mieszanki powietrzno-paliwowej w zakresie niskich prędkości obrotowych. Dzięki bardziej efektywnemu spalaniu, spaliny mają być czystsze, z mniejszą ilością sadzy i tlenków azotu, a to jest ważne z punktu widzenia ekologii. Niestety wrogiem klap wirowych jest nagar - gęsty oleisty osad powstający z niedopalonych cząstek paliwa i oleju, osadzający się na różnych elementach (od ścian komory spalania, przez zawory, świece zapłonowe po klapy wirowe). Efektem jest mniejsza moc, a blokowanie się zabrudzonych klap - a nawet ich wyrwanie z mocowań - może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Objawy mogą pokazać się już około 100 tysięcy km przebiegu. Jak się przed tym chronić?

Wymienić czy usunąć?

Jeśli zapadnie decyzja o wymianie kolektora dolotowego, to trzeba liczyć się z dość wysokim kosztem fabrycznych części lub wybrać tańsze rozwiązanie - regenerację lub zamienniki za kilkaset złotych. Należy jednak pamiętać, że wymiany trzeba dokonywać co jakiś czas kontrolując stan klap, a im silniej zabrudzony przez codzienne użytkowanie silnik, tym częściej trzeba będzie dokonywać kolejnej wymiany. Poza tym praktycy wskazują, że montaż nowych klap w silniku z większym przebiegiem nie powoduje poprawy procesu spalania. Co gorsze, bez zdemontowania kolektora ssącego nie jest możliwe sprawdzenie stanu klap wirowych, jeśli nie jesteś mechanikiem samochodowym - musisz zdać się na specjalistów.

Drugą opcją - jednorazową - jest zaślepienie oraz wyłączenie pracy klap w sterowniku silnika. Usuwanie klap wirowych Warszawa, gdy przeprowadzone jest za pomocą specjalistycznego sprzętu w dobrym warsztacie samochodowym, chroni silnik przed uszkodzeniem i wysokimi kosztami napraw oraz nie wpływa negatywnie na osiągi silnika. Silnik po zabiegu będzie działał dokładnie tak samo bez klap wirowych, więc nie zauważysz żadnej różnicy w jego pracy.

Jak rozpoznać usterkę klap wirowych?

Typowe objawy uszkodzenia klap wirowych są dwojakiego rodzaju:

  1. Bardzo słaby "dół" silnika wskazuje na zablokowanie się klap w pozycji otwartej. W spalinach rośnie poziom sadzy, tym samym w układzie dolotowym gromadzi się więcej zanieczyszczeń. Już zabrudzony kolektor brudzi się szybciej.
  2. Spadek mocy przy wyższej prędkości obrotowej wskazuje na blokadę klap w pozycji zamkniętej. W efekcie do cylindrów wpada zbyt mała ilość powietrza i wzrasta poziom sadzy w układzie silnika.

Jeszcze poważniejsza sytuacja jest, gdy klapy ulegną zniszczeniu i wyrwaniu z mocowań - wtedy elementy klap trafiają tam, gdzie ich zdecydowanie być nie powinno - do cylindrów silnika, a to grozi jego uszkodzeniem i bardzo wysokimi kosztami naprawy, a właściwie - wymiany silnika na nowy.

Warto zatem przeanalizować wszystkie za i przeciw i zdecydować, jak skutecznie zadbać o swojego Diesla.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama