Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
wtorek, 8 kwietnia 2025 00:10
Reklama

Zmiany w MEVO po pożarze. Nowe inwestycje i plany na przyszłość

W pożarze zabytkowej hali w Gdańsku spłonęło blisko 1500 rowerów MEVO – 1300 elektrycznych i 162 klasycznych. Bezpowrotnie utracono także 1000 baterii. Cały sprzęt należał do hiszpańskiej firmy CityBike Global, operatora systemu MEVO.
Zmiany w MEVO po pożarze. Nowe inwestycje i plany na przyszłość

Autor: OMGGS

 

Reklama

Zgodnie z umową operator powinien zapewniać 4099 sprawnych rowerów. Taka liczba jednośladów powinna być w gotowości każdego dnia w sezonie letnim, w zimę minimum stanowi połowa tej liczby. Pożar został uznany za „siłę wyższą”, co wpłynęło na tymczasowe zmiany w funkcjonowaniu systemu.

 

Ograniczona flota na sezon letni

 

W związku z pożarem sporządzono aneks do umowy z operatorem. Dzięki niemu ograniczono flotę do 70% wcześniejszej liczby. Takie rozwiązanie będzie obowiązywać przez 5 miesięcy. Oznacza to, że rowerów elektrycznych będzie 2169, natomiast klasycznych 700.

Oczywiście zgodnie z umową od 1 marca system powinien funkcjonować w pełni, ale w wyniku pożaru nie było to możliwe. Razem z operatorami i 16 gminami pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które pozwolą jak najszybciej wrócić do pełnej funkcjonalności.

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz

Operator systemu zobowiązał się do odbudowy floty i dostarczenia brakujących rowerów w ciągu pięciu miesięcy.

 

Rozbudowa systemu – więcej rowerów i stacji

 

Gminy uczestniczące w projekcie zamówiły dodatkowe 1200 rowerów (900 elektrycznych i 300 klasycznych) oraz 78 nowych stacji. Najwięcej nowych pojazdów i stacji pojawi się w Gdańsku, gdzie flota powiększy się o 800 rowerów (600 elektrycznych i 200 klasycznych), a liczba stacji wzrośnie o 50.

W Gdyni liczba rowerów wzrośnie o 250 (w tym 190 elektrycznych i 60 klasycznych), a miasto rozważa dalszą rozbudowę sieci stacji. Nowe rowery trafią także do Redy, Rumi, Władysławowa, Kosakowa i Pruszcza Gdańskiego. Dodatkowo, od sierpnia system obejmie również Gminę Pruszcz Gdański, gdzie pojawi się 70 rowerów i 15 stacji.

 

Popularność MEVO w metropolii

 

Od uruchomienia systemu 16 listopada 2023 roku, w MEVO zarejestrowało się ponad 314 tys. użytkowników, którzy łącznie odbyli 3,3 mln podróży i przejechali prawie 11 mln kilometrów.

W samej Gdyni mieliśmy ponad 500 tys. przejazdów, co przełożyło się na 1,6 mln przejechanych kilometrów 

–Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Z kolei w Gminie Kosakowo odnotowano 25 tys. podróży na MEVO, co oznacza 114 tys. przejechanych kilometrów.

 

Finansowanie i plany na przyszłość

 

Rozbudowa systemu MEVO zostanie sfinansowana z nadwyżki budżetowej, która w 2024 roku wyniosła 5 mln zł.

O zwiększeniu liczby rowerów myśleliśmy już wcześniej, bo otrzymywaliśmy wiele próśb o dodatkowe stacje i większą dostępność. Umowa pozwala nam na zwiększenie systemu o 30% bez konieczności przetargu, co daje szansę na korzystniejsze ceny zakupu.

– Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Po pełnym uzupełnieniu i rozbudowie systemu, flota MEVO będzie liczyć 5300 rowerów – zarówno elektrycznych, jak i klasycznych – a użytkownicy będą mieli do dyspozycji 829 stacji w 16 gminach. Dzięki tym działaniom MEVO pozostaje największym i najnowocześniejszym systemem rowerów publicznych w Polsce, z rosnącą liczbą użytkowników i ambitnymi planami na przyszłość. Po pełnym uzupełnieniu i rozbudowie systemu, flota MEVO będzie liczyć 5300 rowerów – zarówno elektrycznych, jak i klasycznych – a użytkownicy będą mieli do dyspozycji 829 stacji w 16 gminach, w tym też w Tczewie. Dzięki tym działaniom MEVO pozostaje największym i najnowocześniejszym systemem rowerów publicznych w Polsce.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama