Zgodnie z umową operator powinien zapewniać 4099 sprawnych rowerów. Taka liczba jednośladów powinna być w gotowości każdego dnia w sezonie letnim, w zimę minimum stanowi połowa tej liczby. Pożar został uznany za „siłę wyższą”, co wpłynęło na tymczasowe zmiany w funkcjonowaniu systemu.
Ograniczona flota na sezon letni
W związku z pożarem sporządzono aneks do umowy z operatorem. Dzięki niemu ograniczono flotę do 70% wcześniejszej liczby. Takie rozwiązanie będzie obowiązywać przez 5 miesięcy. Oznacza to, że rowerów elektrycznych będzie 2169, natomiast klasycznych 700.
Oczywiście zgodnie z umową od 1 marca system powinien funkcjonować w pełni, ale w wyniku pożaru nie było to możliwe. Razem z operatorami i 16 gminami pracowaliśmy nad rozwiązaniami, które pozwolą jak najszybciej wrócić do pełnej funkcjonalności.
Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz
Operator systemu zobowiązał się do odbudowy floty i dostarczenia brakujących rowerów w ciągu pięciu miesięcy.
Rozbudowa systemu – więcej rowerów i stacji
Gminy uczestniczące w projekcie zamówiły dodatkowe 1200 rowerów (900 elektrycznych i 300 klasycznych) oraz 78 nowych stacji. Najwięcej nowych pojazdów i stacji pojawi się w Gdańsku, gdzie flota powiększy się o 800 rowerów (600 elektrycznych i 200 klasycznych), a liczba stacji wzrośnie o 50.
W Gdyni liczba rowerów wzrośnie o 250 (w tym 190 elektrycznych i 60 klasycznych), a miasto rozważa dalszą rozbudowę sieci stacji. Nowe rowery trafią także do Redy, Rumi, Władysławowa, Kosakowa i Pruszcza Gdańskiego. Dodatkowo, od sierpnia system obejmie również Gminę Pruszcz Gdański, gdzie pojawi się 70 rowerów i 15 stacji.
Popularność MEVO w metropolii
Od uruchomienia systemu 16 listopada 2023 roku, w MEVO zarejestrowało się ponad 314 tys. użytkowników, którzy łącznie odbyli 3,3 mln podróży i przejechali prawie 11 mln kilometrów.
W samej Gdyni mieliśmy ponad 500 tys. przejazdów, co przełożyło się na 1,6 mln przejechanych kilometrów
–Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Z kolei w Gminie Kosakowo odnotowano 25 tys. podróży na MEVO, co oznacza 114 tys. przejechanych kilometrów.
Finansowanie i plany na przyszłość
Rozbudowa systemu MEVO zostanie sfinansowana z nadwyżki budżetowej, która w 2024 roku wyniosła 5 mln zł.
O zwiększeniu liczby rowerów myśleliśmy już wcześniej, bo otrzymywaliśmy wiele próśb o dodatkowe stacje i większą dostępność. Umowa pozwala nam na zwiększenie systemu o 30% bez konieczności przetargu, co daje szansę na korzystniejsze ceny zakupu.
– Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
Po pełnym uzupełnieniu i rozbudowie systemu, flota MEVO będzie liczyć 5300 rowerów – zarówno elektrycznych, jak i klasycznych – a użytkownicy będą mieli do dyspozycji 829 stacji w 16 gminach. Dzięki tym działaniom MEVO pozostaje największym i najnowocześniejszym systemem rowerów publicznych w Polsce, z rosnącą liczbą użytkowników i ambitnymi planami na przyszłość. Po pełnym uzupełnieniu i rozbudowie systemu, flota MEVO będzie liczyć 5300 rowerów – zarówno elektrycznych, jak i klasycznych – a użytkownicy będą mieli do dyspozycji 829 stacji w 16 gminach, w tym też w Tczewie. Dzięki tym działaniom MEVO pozostaje największym i najnowocześniejszym systemem rowerów publicznych w Polsce.
Napisz komentarz
Komentarze