Dokument “Polityka rowerowa Miasta Tczewa do 2020 roku” przyjęto uchwałą Rady Miasta 29 maja 2014 r. Stanowi on wytyczne dla realizacji rocznych działań jednostek budżetowych, podległych Prezydentowi Miasta, w zakresie polityki rowerowej miasta w latach 2014-2020.
We wrześniu mieszkańcy Tczewa zostali poproszeni o udział w internetowej ankiecie dotyczącej potrzeb i oczekiwań odnośnie działań rowerowych miasta na 2021 rok i kolejne lata. Jeszcze pod koniec wakacji odbył się specjalny przejazd rowerowy, z którego wnioski także posłużyły do stworzenia raportu, jaki właśnie został opublikowany m.in. na miejskim portalu Wrota Tczewa i stronie www.rower.tczew.pl.
29 sierpnia 2020 roku w ramach audytu strategii zorganizowano przejazd rowerowy z udziałem członków Zespołu ds. Polityki Rowerowej oraz radnych i uczestnicy kampanii społecznych (w tym „Rowerem do Pracy”). Przejazd rozpoczął się przy Urzędzie Miejskim w Tczewie i został poprowadzony ulicami: Wojska Polskiego, Jagiellońską, Rokicką, Skarszewską, Jagiellońską, Armii Krajowej, Żwirki, Al. Kociewską, Al. Solidarności, Wojska Polskiego, Al. Zwycięstwa, Gdańską, Malinowską, Czatkowską, Łąkową, 1-go Maja, Bulwarem nad Wisłą, Nadbrzeżną, Konarskiego, Nowowiejską, Bałdowską, 30-go Stycznia. Przejazd zakończył się przy Urzędzie Miejskim w Tczewie. Szczegółowe wyniki ankiety dla uczestników przekazano 1 września 2020 i dołączono do niniejszego raportu.
- fragment raportu
Czym jest i czego dotyczy dokument podsumowujący działania rowerowe z ostatnich lat w naszym mieście, opowiedział Grzegorz Pawlikowski, inspektor ds. polityki rowerowej Urzędu Miejskiego w Tczewie. Jakie są najważniejsze wnioski zawarte w raporcie? Co z zaplanowanej polityki rowerowej udało się przez ostatnie lata zrealizować? Które kwestie wymagają jeszcze zmian lub poprawek?
Bardzo dobre wyniki pomiarów ruchu oraz bardzo niepokojące dane o wzroście ilości samochodów osobowych zarejestrowanych w mieście bardzo jasno wskazują konieczność zwiększenia ochrony mieszkańców wybierających w codziennych podróżach rower zamiast auta. Rozumiejąc jednak rosnące zainteresowanie mieszkańców Tczewa zmianą nawyków transportowych należy zwiększyć finansowanie rowerowych projektów infrastrukturalnych 13 kosztem inwestycji skupionych na komforcie użytkowników samochodów.
- fragment raportu
Zaletą Strategii jest starannie i transparentnie prowadzone planowanie i raportowanie działań w obszarze tczewskich spraw rowerowych. Publiczny dostęp do dokumentów na stronie internetowej urzędu miasta pozwala łatwo zorientować się w aktualnych pracach 1 Oficera Rowerowego oraz współpracującego z nim zespołu. Znaczna część materiałów, które posłużyły do stworzenia tej pracy, jest dostępna publicznie na stronie internetowej Urzędu Miasta Tczewa.
Strategię Polityki rowerowej Miasta Tczewa cechuje ogólne i niemierzalne określenie celów. Normą dla podobnych dokumentów jest tworzenie celów w metodologii SMART . Biorąc pod uwagę fakt, że Tczew był oceniony przez pierwszy BYPAD jako “początkujący” w zakresie polityki rowerowej, można przyjąć ten błąd jako dopuszczalny. Dokumenty szczegółowe i działania podejmowane z powoływaniem się na Strategię, odnosiły się do konkretnych projektów inwestycyjnych, które w większości spełniały niżej opisane kryteria.
We wstępie do Strategii kontrowersje budzi wymienione na liście korzyści zmniejszenie problemów z parkowaniem samochodów. Plany równoważenia transportu w miastach zakładają obecnie ograniczenie samochodów w obszarach miejskich. Ma to na celu zmniejszanie źródeł zanieczyszczeń, hałasu oraz zminimalizowanie ryzyka kolizji z pieszymi i rowerami.
- fragment raportu
Raport został przygotowany przez stowarzyszenie Rowerowa Gdynia, przy współudziale Katedry Studiów Miejskich i Rozwoju Regionalnego na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Dokument dostępny jest TUTAJ.
Napisz komentarz
Komentarze