"Spacją się skacze" to projekt Drzwi Zwanych Koniem, który oferuje wideoeseje, podcasty i artykuły na różne tematy odnoszące się do gier wideo. O szczegółach tej inicjatywy, opowiedział nam Bartek Sołtysik, współtwórca projektu. Czym jest "Spacją się skacze" ?
"Spacją się skacze" to taki projekt, który próbuje zaadresować problem, jakim jest to, że w przestrzeni medialnej, publicznej, w mediach większych, nazwijmy to mainstreamowych, o grach wideo, gdy się rozmawia, jeśli w ogóle się rozmawia, to rozmawia się przez pryzmat po prostu rozgrywki albo produktu biznesowego, a zupełnie pomija się to, że są to pewne utwory krytyczne. Utwory, które jakoś wpływają na nas, wpływają na świat i "Spacją się skacze" to taki projekt, który chce o tym porozmawiać. Porozmawiać i trochę na poważniej spojrzeć na gry wideo. W sposób, o którym się w Polsce rzadziej znacznie dyskutuje. W konkretach, jest to seria wideoesejów, seria podcastów, artykułów, które przygotowaliśmy, w których eksperci m.in Tomasz Majkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego, czy Marta Tymińska z Gdańska, opowiadają o tym, na czym sami się najlepiej znają, czyli o najróżniejszych aspektach gier wideo, jak chociażby to, jak gry sytuują się m.in mediami, czy o tym, jak odbrązowić tą dyskusję o przemocy w grach wideo. Tak robi na przykład Marta Tymińska, która przytacza najnowsze, najciekawsze badania poświęcone temu, jak gry wideo po prostu wpływają na osoby, które grają.
~ Bartek Sołtysik, współtwórca projektu Spacją się skacze
Tomasz Majkowski / fot. Bartek Sołtysik
Marta Tymińska / fot. Bartek Sołtysik
Jaka jest geneza tej inicjatywy? Od jak dawna istnieje projekt?
"Spacją się skacze" to tak de facto projekt, który rozpoczęliśmy dobrych kilka lat temu. Dwa, trzy lata temu testowaliśmy. Pierwsze spotkanie organizowaliśmy z młodzieżą szkolną w Katowickich Domach Kultury, gdzie chcieliśmy zobaczyć, jak młodzież reaguje. Jakby, jaki kontakt z grami wideo ma, a także jaki kontakt ma z dyskusją w ogóle o grach wideo, a następnie, w tym roku z uwagi na pandemię przeprowadziliśmy ten projekt do sieci i wystartował on 12 października. Wszystkie produkty, które przygotowaliśmy można zobaczyć od tego czasu na stronie spacjasieskacze.pl.
Warto wspomnieć, że materiały te zostały opracowane pod kątem dostępności, m.in udostępniono napisy dla słabosłyszących i niesłyszących, transkrypcje audio i wideo oraz uproszczone wersje tekstów, a także wersje audio. Ile materiałów związanych z grami wideo jeszcze się ukaże?
Na początek wrzuciliśmy około tuzina materiału do sieci. Obserwujemy właśnie, co się dzieje wokół nich i zaczynamy pracować nad tym, żeby pozyskać środki, żeby przygotować kolejną porcję treści. Ta, którą już opublikowaliśmy, na pewno będzie dostępna przez rok w sieci do zapoznania się. Warto dodać, że wszystkie te materiały są opublikowane na wolnych licencjach. Innymi słowy można sobie je "brać" i można z nimi robić, co tylko sobie ktoś zażyczy. Są to fantastyczne materiały edukacyjne, chociażby dla szkół, czy różnych innych instytucji. Można też przetwarzać na różny artystyczny sposób to, co przygotowaliśmy, czy wykorzystywać w swoich pracach naukowych, badawczych i publicystycznych.
Czy pojawiła się już jakaś informacja zwrotna ze strony graczy?
Tak, tak, tak. To co nas, jakby, bardzo ucieszyło, to były sygnały, które zresztą no jakby wpisują się w powód, dla którego w ogóle "Spacją się skacze" popełniliśmy, a mianowicie, że brakuje tego w Polskim internecie. Jakby taki nurt rozmowy na poważnie o grach wideo, krytycznie o grach wideo, no już się dzieje od lat. W anglojęzycznej sieci to są dyskusje, które toczą się od dziesięciu, piętnastu lat. Nauka, czy branża sama o tym dyskutuje, ale to nie przepływało do tej pory do szerszej, otwartej, publicznej rozmowy i takich treści zupełnie brakuje w Polskim internecie. Zupełnie trudno znaleźć materiały, które są jakościowe, które są krytyczne, które jakby nie są opowiadane z perspektywy takich bezkrytycznych pasjonatów. Z jednej strony albo z drugiej strony atakujących bezpodstawnie, bez wiedzy, osób które z grami nie miały styczności, mimo że w gry wideo grywa w Polsce - według najnowszych badań - 3/4 Polek i Polaków.
Ze wszystkimi treściami zapoznać można się bezpłatnie na stronie spacjasieskacze.pl. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.
fot. materiały prasowe
Napisz komentarz
Komentarze