Program edukacyjny polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie marzec-czerwiec za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Jest to pierwsza kampania, która będzie zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem. O szczegółach mówi Grzegorz Pawlikowski z Urzędu Miejskiego w Tczewie:
Jest to nowa kampania, którą opracowaliśmy w zeszłym roku, niestety z uwagi na pandemię ona nie ruszyła. Kampania jest skierowana do młodszych dzieci, do przedszkoli oraz do szkół, klas 0-3. W obecnej, pierwszej edycji uczestniczy 12 przedszkoli i 6 szkół. Jest taka nowość w tej kampanii, że jest to pierwsza kampania w Tczewie, która zachęca nie tylko do jazdy na rowerze ale zachęca do tego, żeby pieszo docierać do placówki edukacyjnej oraz przede wszystkim autobusem. Oczywiście, hulajnoga, rolki, deskorolka też - jak najbardziej. Celem tej kampanii generalnie jest zmniejszenie ruchu samochodowego pod szkołami po to, żeby było tam po prostu bezpieczniej.
Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.
Dzieci otrzymały dedykowane kampanii zeszyty ćwiczeń. Są one podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie.
Co to jest mobilność aktywna?
Jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.
Struktura codziennych dojazdów uczniów i uczennic do szkół podstawowych w Tczewie (wg. badania z 2019 roku):
44,0% – pieszo
23,6% – samochodem
11,6% – autobusem
3,4% – hulajnogą
3,0% – rowerem
Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?
-
Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.),
- Dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną,
- Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach,
- Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.
Urząd Miasta przekonuje, że kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych.
W kampanii biorą udział:
- Szkoła Podstawowa nr 1
- Szkoła Podstawowa nr 7
- Szkoła Podstawowa nr 11
- Szkoła Podstawowa nr 12
- Niepubliczna Szkoła Podstawowa Montessori
- Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa
- Przedszkole Niepubliczne Domek Przedszkolaka Montessori
- Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”
- Niepubliczne Przedszkole i Żłobek “Bajkowe”
- Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 1”
- Niepubliczne Przedszkole “Pan Słonik 2”
- Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”
- Niepubliczne Przedszkole “Słoneczko”
- Niepubliczne Przedszkole “Fantazja”
- Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”
- Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”
- Niepubliczne Przedszkole “Na Górkach”
Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Spółdzielnią Socjalną „Heca” – Tczewscy Kurierzy Rowerowi.
Kampania powstała w ramach projektu pt.: Budowa węzła integracyjnego Tczew wraz z trasami dojazdowymi, w ramach Osi Priorytetowej 9 Mobilność, Działania 9.1. Transport miejski, Poddziałania 9.1.1. Transport miejski – mechanizm ZIT, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020 (nr projektu RPPM.09.01.01-22-0006/17).
Napisz komentarz
Komentarze