Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 13:23
Reklama

Rozbieżność ceny na metce i w kasie? UOKiK rozwiewa wątpliwości

Zdarzało ci się nie znaleźć ceny produktu na półce sklepowej? A później w pobliżu nie było czytnika kodów kreskowych? A może przy kasie okazało się, że za jakiś produkt policzono więcej? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę, wykazując nieprawidłowości w podawaniu cen aż w co drugim sklepie. Podpowiemy ci, jakie prawa przysługują kupującemu, jeśli sklep nie zadbał o właściwe oznakowanie cenowe.
Rozbieżność ceny na metce i w kasie? UOKiK rozwiewa wątpliwości

Autor: iStock

Na jakie błędy natkniemy się najczęściej?

Jak podaje UOKiK, rzetelne informowanie klientów o cenie, powinno dawać możliwość porównania, jaki będzie koszt zakupu podobnych produktów. Badania wykazały nieprawidłowości w połowie sklepów. Najczęstsze uchybienia  pojawiały się na stacjach benzynowych, gdzie eksponowane były błędne ceny produktów. W sklepach natomiast ujawniono, że bagatelizowane jest podawanie cen jednostkowych, czyli przeliczonych np. na litry lub kilogramy. Lokale gastronomiczne natomiast, zapominają informować o tym, jaką ilość produktu otrzymamy za wskazaną cenę.

Za gapowe się płaci

Urząd podczas przeprowadzania działań nie pozostał bierny wobec przedsiębiorców, którzy lekceważą obowiązek czytelnego informowania o wartości produktu. Wydano 621 decyzji, na podstawie których nałożono kary pieniężne w łącznej kwocie ponad 491 tys. zł., za nieprawidłowe informacje o cenie. Kolejnych 19 decyzji dotyczyło powtórnego złamania przepisów a kary za to przewinienie to łącznie prawie 330 tys. zł.

Kupujesz po niższej cenie

UOKiK przypomina, że jeśli przy kasie produkt okaże się droższy niż informuje o tym etykieta, masz prawo zakupić go po niższej cenie.

 

Cena musi być widoczna, czytelna i jednoznaczna. Jeśli na półce widnieje niższa cena niż przy kasie – konsument ma prawo kupić produkt po niższej cenie.

~ Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

 

Możesz również poinformować najbliższą placówkę Inspekcji Handlowej o niewłaściwych praktykach sprzedawców w tej kwestii.


Źródło: UOKiK

Nie tylko produkty

„Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.” – czytamy dalszą wypowiedź prezesa urzędu. Należy pamiętać jednak, że usługodawcy również muszą w jasny sposób informować o kwocie, jaką będziemy musieli zapłacić za wykonaną przez nich pracę. To znaczy, że cennik w widocznym miejscu powinni usytuować zarówno fryzjerzy, jak i taksówkarze, kosmetyczki czy drukarze. Bez wyjątków.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama