Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 16 listopada 2024 16:31
Reklama

Uziemienia samolotów nie będzie. Kryzys zażegnany na jakiś czas

Jest porozumienie pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Przynajmniej na razie udało się zażegnać kryzys.
Uziemienia samolotów nie będzie. Kryzys zażegnany na jakiś czas

Autor: fot. iStock

 

Bez tego porozumienia już 1 maja ruch lotniczy w Polsce zostałby poważnie ograniczony

 

Dwa warszawskie lotniska – Okęcie i Modlin – pracowałyby tylko przez 7,5 godziny dziennie. To oznacza, że porty obsłużyłyby tylko ok. 170 operacji lotniczych, podczas gdy normalnie powinno być ich około 300. Unijna agencja Eurocontrol ostrzegała, że w całym kraju może zostać przekierowanych nawet tysiąc lotów. Samoloty odesłane z Okęcia i Modlina gotowe były przyjąć lotniska w Katowicach czy Lublinie. Ale to wszystko oznaczałoby ogromne kłopoty dla pasażerów.

Powodem tego zamieszania jest brak kontrolerów. Zabrakłoby ich 180 z ponad 200 obecnie strzegących nieba. Pracownicy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej od dłuższego czasu nie mogli się porozumieć z szefostwem państwowej instytucji.

 

Kontrolerzy wystosowali postulaty, wśród których są m.in. następujące żądania:

  • przestrzeganie zasad warunków pracy określonych m.in. w ustawie o PAŻP, jak również w rozporządzeniach unijnych
     
  • wprowadzanie przejrzystej siatki płac i zasad wynagradzania
     
  • wycofanie się z niezgodnych z polskim prawem zarządzeń byłego p.o. prezesa
     
  • przywrócenie do pracy niesłusznie zwolnionych kontrolerów
     
  • pociągnięcie do odpowiedzialności wszystkich, których działania lub zaniechania doprowadziły do obecnego kryzysu bezpieczeństwa
     
  • przywrócenie etosu pracy – przyjęcie kodeksu etyki, który będzie chronił sygnalistów i skutecznie zapobiegał mobbingowi

 

Jest zgoda

 

W czwartek 28 kwietnia strony sporu doszły do porozumienia. Wstępnego, bo dają sobie czas do 10 lipca na wypracowanie m.in. regulaminu wynagradzania i kodeksu etyki.

 

Udało nam się dojść do porozumienia. Musimy sobie zdawać sprawę, że to nie jest koniec wojny, to jest rozejm.

- Andrzej Fenrych, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego

 

Dodał, że PAŻP zobowiązała się do przeprowadzenia audytu i rozpoczęcia restrukturyzacji. – Nam zależy, by finalny dokument spiął wszystkie grupy w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i, biorąc pod uwagę planowany audyt i restrukturyzację, pozwolił PAŻP rozwinąć się wraz z rozwojem ruchu lotniczego w Polsce – dodał przewodniczący.

Wiadomo, że wynagrodzenia kontrolerów mają wrócić do poziomu sprzed pandemii, kiedy zostały mocno okrojone.  


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama