Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 22:21
Reklama

Światowa premiera Requiem "Bolesne opadanie liści" zostawiła piękne wrażenia

W niedzielę 2 października w wyjątkowym wnętrzu kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Tczewie po raz pierwszy na świecie wykonano Requiem "Bolesne opadanie liści" kompozytora Macieja Zakrzewskiego do słów pisarza i poety Romana Landowskiego. Publiczność doceniła nie tylko twórców, ale także wykonawców: oktet wokalny Art'n'Voices, saksofonistę Adama Wendta i Orkiestrę Kameralną Progress pod batutą Szymona Morusa.
Światowa premiera Requiem "Bolesne opadanie liści" zostawiła piękne wrażenia

Autor: fot. Barbara Jackiewicz

 

Premiera w Tczewie

 

Zgromadzoną publiczność i gości powitał Krzysztof Dąbrowski, który przybliżył historię, w jaki sposób doszło do napisania przez kompozytora Macieja Zakrzewskiego Requiem do słów "Poematu z rozmowami. Bolesne opadanie liści" Romana Landowskiego:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Profesor Edward Jakiel, który opracował wszystkie teksty poetyckie zawarte w tej publikacji zasugerował, by: (…) Znając muzykalia Landowskiego i jego muzyczną pasję, objawiającą się też w poezji i przez poezję, należy życzyć, by skomponowano do tego requiem muzykę, która pozwoli nadać tej kompozycji ostateczny kształt.

 

Utwór ten znalazł się w wydanym przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Tczewskiej zbiorze utworów Romana Landowskiego pt. "Poezje… 462 utwory zebrane". 5 lat po publikacji „Bolesne opadanie liści” doczekało się kompletnej formy dzięki kompozytorowi Maciejowi Zakrzewskiemu, który podjął wyzwanie i napisał 14. częściowy utwór oparty na klasycznym Mozartowskim układzie pieśni żałobnej.

 

Znakomici artyści

 

W niedzielę tczewianie - po raz pierwszy i jako jedyni na świecie - mieli okazję wysłuchać Requiem zatytułowanego tak samo jak literacki utwór Landowskiego "Bolesne opadanie liści". 

I chociaż pod względem literackim Requiem nie ma ściśle chrześcijańskiego przekazu, ponieważ teksty Landowskiego są bardziej filozoficzne i traktują o odchodzeniu, pożegnaniu w sposób otwarty, gdy główny bohater - dusza wędrująca w zaświaty - rozmyśla nad sobą i życiem, to prawykonanie w murach zabytkowej Fary nadało Requiem dodatkowo transcendentalnego i religijnego znaczenia. 

Wykonawcą partii wokalnych był oktet Art ’n’ Voices, który przyjechał do Tczewa z Wejherowa. To laureaci nagrody Fryderyka za 2021 rok, którzy zachwycili kunsztem wokalnym i wykonaniem trudnych harmonicznie partii. Partie orkiestry uzupełniał znakomity saksofonista Adam Wendt, którego solo "Postludium na koniec czasów" zagrane z chóru było wzruszające i przejmujące, ale też pozwoliło pokazać mu klasę i najwyższy poziom wykonawstwa. To chyba jedyna część w której muzyk mógł pozwolić sobie na swobodną improwizację. Całość kompozycji prowadziła znakomicie zgrana Orkiestra Kameralna Progress, poszerzona dodatkowo o instrumenty perkusyjne, pod dyrekcją Szymona Morusa. Z Orkiestry na chwilę wyłoniło się także trio smyczkowe złożone z dwojga skrzypiec i wiolonczeli, które zagrało delikatny "Lament". Publiczność w pełnym skupieniu mogła zadumać się nad przemijaniem i znaleźć ukojenie w ostatniej części kompozycji - Dankpsalmie, hymnie dziękczynnym. Muzyka Zakrzewskiego czerpie od najlepszych współczesnych kompozytorów Wojciecha Kilara czy Henryka Mikołaja Góreckiego a nawet norweskiego minimalisty Jana Garbarka. 

Muzyka i teksty splotły się w kompletne dzieło - Requiem - z którego, mamy nadzieję, Roman Landowski byłby dumny, tak samo jak jego rodzina obecna na koncercie: córka Alina, syn Janusz i dwaj wnukowie Benjamin i Michał.

Warto byłoby, aby tczewska premiera Requiem nie była ostatnim spotkaniem z tą kompozycją, tekstem i muzykami. Wszyscy wykonawcy są rozchwytywani, ale szanse na powtórne wykonanie są - wymagają tylko zgrania w odpowiednim miejscu i czasie.

 

Przed Festiwalem

 

Koncert upamiętnił 15 rocznicę śmierci i 85 rocznicę urodzin Romana Landowskiego. Towarzyszy też XIV Festiwalowi Twórczości Kociewskiej im. Romana Landowskiego, który odbędzie się między 17 a 27 października na Kociewiu: w Świeciu, Starogardzie Gdańskim i Tczewie.

 

Poznaj program XIV Festiwalu Twórczości Kociewskiej i posłuchaj rozmowy z dyrektorem Festiwalu Januszem Landowskim.

 

Koncert został dofinansowany z budżetu Gminy Miejskiej Tczew w ramach realizacji zadania publicznego w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Patronat honorowy objęli: Ryszard Świlski - senator RP, Mieczysław Struk - Marszałek Województwa Pomorskiego i Mirosław Pobłocki - Prezydent Miasta Tczewa. Warto też podziękować sponsorom, dzięki którym udało się zorganizować to niezwykle wydarzenie muzyczne: Gminie Miejskiej Tczew, Zakładowi Utylizacji Odpadów Stałych sp. z o.o., Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji  sp.  z o.o., Tczewskiemu Towarzystwu Budownictwa Społecznego sp. z o.o., Home4You sp. z o.o. oraz Centrum Kształcenia Zawodowego "NAUKA" w Tczewie.

Organizatorami koncertu byli: Towarzystwo Miłośników Ziemi Tczewskiej, Pomorskie Stowarzyszenie Musica Giovane oraz Parafia Rzymskokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Tczewie.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama