Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 14 listopada 2024 18:25
Reklama

Dodatkowa kasa dla Kościoła? W mediach huczy, Lasy Państwowe się tłumaczą [LISTA LAUREATÓW]

118 podmiotów wyróżnionych w konkursie Lasów Państwowych może liczyć na pieniądze. Choć konkurs był otwarty, traf chciał, że zdecydowana większość nagrodzonych to… parafie.
Dodatkowa kasa dla Kościoła? W mediach huczy, Lasy Państwowe się tłumaczą [LISTA LAUREATÓW]

Autor: Canva

Lasy Państwowe regularnie organizują akcje promujące zrównoważoną gospodarkę leśną. Robią to m.in. poprzez plakaty, prelekcje, konkursy. Z tej ostatniej możliwości skorzystały w wakacje.

 

Pieniądze w zamian za promocję

 

Cele konkursu „Drewno jest z lasu” koncentrowały się m.in. na promocji gospodarczej lasów oraz podkreśleniu znaczenia obiektów architektury drewnianej.

„Konkurs był skierowany do organizacji pozarządowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, samorządów i ich jednostek organizacyjnych, parafii oraz osób prawnych powiązanych z Kościołem” – przypomniał INN Poland.

Główne zadanie uczestników polegało na przedstawieniu projektu inwestycji lub remontu na wybranym terenie.

„Spłynęło tak wiele wniosków, że termin zgłaszania przesunięto z 31 sierpnia na 15 września. Wyniki ogłoszono w połowie października. Lista laureatów budzi zdziwienie nawet samych leśników” – stwierdził Newsweek.

Wyróżnione podmioty w zamian za promocję gospodarki leśnej mają otrzymać do 100 tys. zł.

 

Zaskakujące wyniki

 

Wyniki (lista laureatów) ogłoszone przez Lasy Państwowe wznieciły wrzawę, bo listę nagrodzonych zdominowały parafie katolickie. „Okazało się, że idealnymi obiektami architektury drewnianej są ławki i ołtarze” – podał INN Poland.

Pikanterii sprawie dodaje fakt, że Lasy Państwowe to w praktyce instytucja zależna od ziobrystów z Solidarnej Polski. A tym – jak powszechnie wiadomo – zależy na dobrych relacjach z Kościołem. W końcu w perspektywie są wybory.

 

Próba politycznego przekupstwa?

 

W rozmowie z „Gazetą Wyborczą” niektórzy leśnicy potwierdzają, że proekologiczna promocja drewna to jedynie przykrywka. W rzeczywistości konkurs jest elementem kampanii wyborczej. Solidarna Polska za pieniądze Lasów Państwowych chce zyskać większe poparcie wśród duchownych i mieszkańców wsi.

Czy „kampania wyborcza” może być prowadzona w jeszcze inny sposób? Niewykluczone. Tym bardziej że – na zwraca uwagę Marta Jagusztyn z Fundacji „Lasy i obywatele” – Lasy Państwowe prowadzą np. ogólnopolskie programy wsparcia kół gospodyń wiejskich czy grup sportowych.

 

Lasy Państwowe reagują

 

Do sytuacji związanej z wynikami konkursu odniósł się organizator. Lasy Państwowe oświadczyły, że regulamin zawierał obiektywne kryteria, a nagrodzone projekty skupiają wszystkich członków danej społeczności. Pełne stanowisko Lasów Państwowych dostępne tutaj.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama