Funkcjonariusze ze Starogardu Gdańskiego przypominają, że najczęstszym powodem wypadków jest niedostosowywanie prędkości jazdy do warunków panujących na drogach. Apelują również, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo w mroźnej aurze. Jak to zrobić? Po pierwsze należy pamiętać o wymianie opon na zimowe. Po drugie wymienić płyn do spryskiwaczy szyb również na zimowy.
Policjanci proszą również o zachowanie odpowiedniej odległości od poprzedzającego nas pojazdu, próbę przewidywania zachowania innych uczestników ruchu drogowego czy niegwałtowne poruszanie kierownicą.
Jak nie wpaść w poślizg?
Największą zmorą kierowców w trakcie obecnego sezonu pogodowego jest zdecydowania zjawisko poślizgu. Jak do tego nie dopuścić?
Na oblodzonej nawierzchni, podczas zatrzymywania pojazdu najlepiej sprawdza się technika hamowania pulsacyjnego (dot. samochodów niewyposażonych w system ABS). Polega ona na tym, że wciskamy pedał hamulca, a następnie delikatnie go popuszczamy, aby koła odzyskały przyczepność i ponownie lekko dociskamy. W czasie hamowania pulsacyjnego przez cały czas nie zdejmujemy nogi z hamulca, a jedynie zmieniamy siłę nacisku. Kiedy auto straci przyczepność i wpada w poślizg, trzeba spróbować trudnej sztuki wyprowadzania auta z poślizgu. Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterowność, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność, oraz podsterowność, która występuje w czasie skrętu, kiedy przyczepność tracą przednie koła. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła, oraz kręcić kierownicą w celu naprowadzenia przednich kół na drogę (niezależnie od położenia tylnej osi). Jednocześnie poprzez rozłączenie napędu auto wytraci prędkość, co zwiększy szanse na wyjście z poślizgu. Jeżeli chodzi o uślizg przednich kół, należy zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości, a redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy. Ułatwione zadanie mają osoby, których samochód został wyposażony w system przeciwpoślizgowy ABS. Jego zadaniem jest nie dopuścić do zablokowania kół podczas hamowania i tym samym zapobiec poślizgowi. Oczywiście każdy kierowca powinien pamiętać, że nawet najdoskonalszy system zamontowany w samochodzie nie zadziała, gdy będziemy jechać z dużą prędkością.
- oficer prasowy KPP Starogard Gdański, asp. sztab. Marcin Kunka
Samochody wyposażone w ABS na bardzo śliskiej nawierzchni mają krótszą drogę hamowania niż auta pozbawione tego systemu.
O czym należy pamiętać w trakcie jazdy w zimowych warunkach?
- aby zawsze dostosować prędkość do warunków panujących na drodze,
- droga hamowania na oblodzonej nawierzchni jest o wiele dłuższa,
- zachowujemy bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów,
- zakładać dobre opony zimowe, a w razie konieczności łańcuchy,
- pamiętać o odśnieżaniu auta, oczyszczeniu szyb oraz oświetlenia zewnętrznego,
- starać się nie panikować podczas poślizgu,
- prowadzić samochód z rozwagą,
- ruszać spokojnie, na tzw. "prostych kołach",
- unikać wysokich obrotów silnika podczas ruszania z miejsca,
- nie robić gwałtownych ruchów kierownicą,
- starać się przewidywać sytuacje drogowe i zachowania innych uczestników ruchu.
Napisz komentarz
Komentarze