„Nie warto wyrzucać”
Stary baner trafił do Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN, która wykorzystując niezwykłe krawieckie umiejętności i kreatywność swoich pracownic, w kilka dni z bezużytecznego elementu reklamowego stworzyła oryginalne i unikatowe torby. Okazją do wspólnej akcji jest zbliżająca się 103. rocznica powrotu Rzeczypospolitej nad Bałtyk.
Uziembło w kawałkach
Przerobienie banera z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie było skomplikowane.
Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków – uzupełnia Patrycja Surowiec.
W efekcie powstało 11 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne.
Ekonomia społeczna i zero waste
Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.
– Dziś już wiemy, że nie warto wyrzucać. Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN – tłumaczy Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM.
Uszyte torby trafią teraz do muzealnych gości.
– Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski.
Torby można wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.
Moda na upcykling
Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.
- Chcemy zaspakajać potrzeby ludzi i firm, szukających możliwości włączenia w swoje codzienne życie prospołecznych postaw oraz chcących być świadomymi konsumentami w myśl idei zero waste – mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.
Posłuchaj rozmowy o upcyklingu banera na stylowe torby w Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN:
Z Patrycją Surowiec ze Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN rozmawiał Łukasz Grygiel z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
Napisz komentarz
Komentarze