Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 27 listopada 2024 17:30
Reklama

Upcykling sposobem na stary baner Narodowego Muzeum Morskiego

Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku znalazło sposób na drugie życie olbrzymiego banera, który zalegał w magazynie. Chodzi o grafikę z motywami z dzieła Henryka Uziembło zatytułowanego „Zaślubiny Polski z morzem”. W kilka dni z bezużytecznego elementu reklamowego powstały oryginalne i unikatowe torby.
  • Źródło: Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
Upcykling sposobem na stary baner Narodowego Muzeum Morskiego
Torby do codziennego użytku wykonane z baneru

Autor: Fot. Paweł Jóźwiak

„Nie warto wyrzucać”

 

Stary baner trafił do Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN, która wykorzystując niezwykłe krawieckie umiejętności i kreatywność swoich pracownic, w kilka dni z bezużytecznego elementu reklamowego stworzyła oryginalne i unikatowe torby. Okazją do wspólnej akcji jest zbliżająca się 103. rocznica powrotu Rzeczypospolitej nad Bałtyk.

 

Uziembło w kawałkach

 

Przerobienie banera z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie było skomplikowane.

Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków – uzupełnia Patrycja Surowiec.

W efekcie powstało 11 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne. 

 

Ekonomia społeczna i zero waste

 

Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.

– Dziś już wiemy, że nie warto wyrzucać. Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN – tłumaczy Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM.

Uszyte torby trafią teraz do muzealnych gości.

– Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania  odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski.

Torby można wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.

 

Moda na upcykling

 

Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.

- Chcemy zaspakajać potrzeby ludzi i firm, szukających możliwości włączenia w swoje codzienne życie prospołecznych postaw oraz chcących być świadomymi konsumentami w myśl idei zero waste – mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.   
 

Posłuchaj rozmowy o upcyklingu banera na stylowe torby w Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN:

Z Patrycją Surowiec ze Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN rozmawiał Łukasz Grygiel z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku

Powiązane galerie zdjęć:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama