Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
środa, 27 listopada 2024 22:41
Reklama

Jeżdżą na gapę i nie widzą w tym nic złego. Są zadłużeni na kilkaset milionów

Prawie pół miliona złotych. Tyle wynosi dług Polaków z powody jazdy komunikacją miejską bez biletu. Co 10 Polak jeździe na gapę, bo nie widzi nic złego.

Jest lepiej niż przed rokiem, kiedy gapowicze byli zadłużeni na ponad 513 mln zł, ale ta poprawa to kropla w morzu długu wobec przewoźników. Ci nie chcą jednak poddawać się bez walki. Zamierzają prowadzić więcej kontroli i ściślej współpracować z Krajowym Rejestrem Długów. A tam długów nie opłaca się mieć, bo wpis do KRD – przypomnijmy – utrudnia np. zaciągnięcie kredytu albo zakup telefonu na raty. 

 

Nie kupują biletów, bo… nie mają na to czasu 

 

Obecnie zaległości za nieopłacone kary za jazdę bez ważnego biletu wynoszą 499,5 mln zł. Ma je aż 368,6 tys. Polaków. Wielu z nich to gapowicze recydywiści. Najczęstszym powodem jazdy bez biletu, jak pokazało badanie „Gapowicze w komunikacji miejskiej 2023” przeprowadzone przez IMAS International, jest:

  • przeoczenie daty ważności biletu – 54 proc. respondentów, 
  • pośpiech – 49 proc.,
  • brak gotówki na zakup biletu – 35 proc.

Wśród osób w wieku 15-25 lat, które często jeżdżą na gapę, najczęstszym powodem jazdy bez biletu jest zapominanie o przedłużeniu jego ważności (63 proc.). 

Nieco mniej osób wskazało:

  • rzadkie kontrole biletów – 50 proc., 
  • pośpiech – 47 proc.,
  • oszczędności – 40 proc. 

Choć w tym ostatnim przypadku łatwo się przeliczyć – w końcu kilkaset złotych kary to spore obciążenie dla kieszeni młodego człowieka.

 

Coraz więcej młodych gapowiczów

 

Młodzi gapowicze są winni przewoźnikom blisko 42 mln zł. Poza tym ich liczba drastycznie wzrasta. Prezes KRD Adam Łącki zwrócił uwagę na fakt, że 5 lat temu niezapłacone mandaty za jazdę bez biletu miało 7,6 tys. osób w wieku do 25 lat. Obecnie liczba gapowiczów w tej kategorii wiekowej wynosi prawie 50 tys. Największe zaległości mają osoby w wieku 26-35 lat oraz 36-45 lat.

 

To wciąż za mało

 

Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, w ciągu ostatniego roku miejskie przedsiębiorstwa transportowe odzyskały prawie 14 mln zł z niezapłaconych kar. To jednak wciąż bardzo mało w porównaniu do skali zadłużenia. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama