Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 5 listopada 2024 21:52
Reklama

100 tysięcy skarg pacjentów rocznie. Resort zdrowia przypomina, jakie mają prawa

Ministerstwo Zdrowia uczula pacjentów na to, jakie mają prawa. Powstanie lista szpitali, które najlepiej o nie dbają. Tyle że skarg na jakość leczenia jest aż 100 tys. rocznie.
100 tysięcy skarg pacjentów rocznie. Resort zdrowia przypomina, jakie mają prawa

Autor: iStock

 

Wymagaj Jakości. Tak nazywa się kampania, której inicjatorem są Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta, i Agnieszka Pietraszewska-Macheta, dyrektorka Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Mają oni zamiar sprawdzać szpitale pod kątem podejścia do pacjentów i ich praw. Te, które spełniają standardy będą nagradzane i oznaczane.  

 

Nie zawsze jakość jest najważniejsza

 

– Co roku do rzecznika praw pacjenta wpływa około 100 tys. skarg. Tych skarg by nie było, gdyby placówki stawiały na jakość obsługi pacjenta, gdyby dochowywały najwyższej staranności – przekonywał na konferencji rozpoczynającej kampanię Bartłomiej Chmielowiec.

I dodał: – Co ciekawe, takich skarg jest mniej w placówkach, które spełniają wysokie kryteria leczenia i posiadają stosowne akredytacje. Wszyscy jako pacjenci powinniśmy wybierać te placówki, które stawiają na jakość, które stawiają pacjenta w centrum uwagi, które dochowują należytej staranności.

 

Do czego pacjent ma prawo?

 

Dlatego Ministerstwo Zdrowia przypomina, jakie prawa ma pacjent. Są to między innymi:

  • Masz prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej.
  • Masz prawo do poszanowania godności i intymności.
  • Masz prawo do wyczerpującej i zrozumiałej informacji o swoim stanie zdrowia.
  • Masz prawo do zachowania tajemnicy informacji na Twój temat.
  • Masz prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych.
  • Masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
  • Masz prawo do poszanowania Twojego życia prywatnego i rodzinnego.
  • Masz prawo do opieki duszpasterskiej.
  • Masz prawo do zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
  • Masz prawo do dochodzenia swoich praw.
  • Masz prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych.
  • Masz prawo do przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

 

Pełnomocnik ds. praw pacjenta

 

Tymczasem polskie szpitale mają problem nie tylko z tym, że skargi są, ale także z podejściem do takich spraw. Dlatego rzecznik praw pacjenta będzie sprawdzał, czy w danej placówce szpitalnej jest instytucja umocowana w prawie, czyli pełnomocnik ds. praw pacjenta.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama