Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 25 listopada 2024 17:43
Reklama

Gorzki smak piwa. Rosną ceny, spada sprzedaż. Branża liczy straty

Wypijamy coraz mniej piwa. Powód? Coraz więcej musimy za nie płacić. A to skutecznie zniechęca klientów, którzy rezygnują z zakupu ulubionego napoju.
Gorzki smak piwa. Rosną ceny, spada sprzedaż. Branża liczy straty

Autor: iStock

 

W ubiegłym roku – jak podał RMF24 – browary sprzedały o 6,9 proc. mniej niż w 2022. W przeliczeniu na półlitrowe butelki i puszki daje to 400 mln. A to już jest odczuwalny spadek. 

Wzrosła natomiast wartość sprzedaży piwa o 7,1 proc. – do 22,8 mld zł z 21,3 mld zł w 2022 r.

 

Ale co się stało?!

 

Jaki jest powód tego spadku zainteresowania dla piwa wśród jego amatorów? Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie uważa, że złożyło się na to kilka przyczyn równocześnie. 

To m.in. skutki wojny w Ukrainie i pandemii, inflacja, podwyżka akcyzy i rosnące koszty produkcji napoju. Efektem tego splotu niekorzystnych przyczyn są rosnące ceny i malejący popyt na piwo. 

 

Najbardziej dostało się najdroższym piwom

 

W 2023 r. sprzedaż – podsumowuje serwis – spadła w każdym segmencie rynku. Spowodował to wzrost ceny piwa średnio o 15,2 proc. Najmocniej uderzyło to w najdroższe piwa (spadek o 14,6 proc.) i najtańsze (spadek o 10 proc.).

Lepiej radziły sobie piwa bezalkoholowe, których sprzedaż rok do roku była mniej więcej na tym samym poziomie (spadek o -0,4 mln litrów). Dzięki temu udział piw bezalkoholowych wzrósł z 6,3 do 6,5 proc.

 

Miliony hektolitrów mniej

 

Cytowany przez RMF24 Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP-Browary Polskie, podkreślił, że „w ubiegłorocznych wynikach trudno znaleźć optymistyczne dane”. 

 

Rynek, który w 2023 r. skurczył się o kolejne 2 mln hektolitrów, spada już od 2019 r. Zeszłoroczny spadek był jednak szczególnie głęboki 

– podsumował Morzycki. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama