W tym roku poza analizą danych za 2023 rok, postanowiliśmy przeanalizować również całe dane za 7 poprzednich lat czyli za okres 2017-2023. Czemu akurat ten okres? Poprzednia duża analiza skupiała się na danych z okresu 2007-2019. Tym razem chcielibyśmy wziąć pod uwagę tylko ten okres kiedy istniała już większa sieci dróg rowerowych w Tczewie. Poza tym to właśnie od 2017 roku nastąpił “boom” rowerowy w Tczewie, wcześniej ten ruch był znikomy. Z tej analizy poza wykresami jakie przedstawimy poniżej, powstała również mapa, o której na końcu artykułu.
- www.rower.tczew.pl
25 zdarzeń z udziałem rowerzystów w 2023 roku
W 2023 roku na 600 tys. przejazdów rowerem (według danych z czterech liczników rowerowych) odnotowano 25 zdarzeń z udziałem rowerzystów, o 2 więcej niż rok wcześniej. Jest to nieznaczny wzrost zdarzeń przy jednoczesnym 4% wzroście ruchu rowerowego w tym samym okresie.
Warto podkreślić, że nie odnotowano żadnych poważnych incydentów, takich jak ciężkie obrażenia czy śmierć. W 7 przypadkach rowerzyści odnieśli obrażenia lekkie, a w 18 nie odnotowano obrażeń w ogóle. Jest to najmniejsza liczba obrażeń lekkich od kilku lat. Spośród 25 zdarzeń, 11 było spowodowanych przez rowerzystów, 13 przez kierowców samochodów, a 1 przez pasażera kierowcy.
Wśród 25 zdarzeń tylko 1 dotyczyło najechania pieszego przez osobę na rowerze.
Nadal główną przyczyną wypadków drogowych z udziałem rowerzystów jest nieustępowanie pierwszeństwa przez kierowców i nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów (12/13 zdarzeń). Mężczyźni byli częstszymi sprawcami (62%) wypadków drogowych niż kobiety (38%).
Najwięcej zdarzeń miało miejsce we wrześniu (7). Warto zaznaczyć, że był to miesiąc z największym ruchem rowerowych w całym zeszłym roku. W drugiej kolejności najwięcej wypadków przypadło na kwiecień (4), lipiec (4) i październik (4). Zdarzenia częściej występowały w poniedziałki, wtorki i piątki.
Na 25 zdarzeń, 6 dotyczyło 3 takich samych lokalizacji. Pozostałe 19 zdarzyły się w różnych miejscach.
Tymi trzema lokalizacjami były:
- przejazd rowerowy na al. Zwycięstwa (blisko ul. Wojska Polskiego) – 2 zdarzenia
- przejazd rowerowy na al. Kociewskiej (na wylocie od ul. Rokickiej od strony kościoła) – 2 zdarzenia
- przejazd rowerowym pod Urzędem Miejskim na pl. Piłsudskiego – 2 zdarzenia
Analiza danych za okres 2017-2023
Od 2017 do 2023 roku doszło do 146 zdarzeń z udziałem rowerzystów. Na szczęście większość obrażeń jakich doznały osoby poruszające się na rowerze to były obrażenia lekkie lub też ich brak. Tylko 4% stanowiły zdarzenia z obrażeniami ciężkimi.
Główną przyczyną zdarzeń drogowych dokonanych przez kierowcę jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu rowerzyście oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przejazdu dla rowerzystów. Łącznie jest to powód aż 85% wszystkich zdarzeń.
Paradoksalnie najwięcej zdarzeń występuje przy dobrych warunkach pogodowych.
Sprawdziliśmy również kiedy najczęściej dochodzi do zdarzeń rowerowych z udziałem osób poruszających się na rowerze. Analizując miesiące w w ciągu roku widzimy tutaj tzn. “sezon” rowerowy czyli okres od kwietnia do września kiedy jest większy ruch rowerowych. Wybija się tutaj na tym polu okres od lipca do września.
Podobnie jak w przypadku ruchu rowerowego, który jest najwyższy w dni robocze (poruszamy się rowerem w Tczewie głównie w celach komunikacyjnych) to taką samą sytuację mamy w przypadku zdarzeń drogowych. Najczęstszym dniem tygodnia w którym dochodzi do wypadków z udziałem rowerzystów jest poniedziałek.
W ciągu danego dnia możemy zaobserwować przedział między godz. 13.00 a 15.00 oraz między 17.00 a 19.00, w którym dochodzi do największej liczby zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. Ten pierwszy przedział to najprawdopodobniej dojazd / powrót z pracy (duża część zakładów kończy i zaczyna zmianę o godz. 14.00), a drugi to popołudniowy szczyt rekreacyjny.
W których miejscach wystąpiło najwięcej zdarzeń w okresie 2017-2023?
- Saperska / Wojska Polskiego – 9 zdarzeń (większość z lat 2018 – 3 zdarzenia i 2022 – 3 zdarzenia)
- Jagiellońska na przeciwko McDonalds (przejazd bez sygnalizacji) – 5 zdarzeń
- Gdańska / 1 Maja (zjazd z wiaduktu przy rondzie) – 5 zdarzeń
- Braci Grimm / Jagiellońska – 4 zdarzenia
- Wojska Polskiego / Aleja Zwycięstwa – 3 zdarzenia
- Plac Piłsudskiego Urząd Miejski (przejazd przy rondzie) – 3 zdarzenia
- Gdańska / Kozia – 3 zdarzenia
- Jedności Narodu (skrzyżowanie przy wieżowcach) – 3 zdarzenia
Pozostałe punkty to 2 lub 1 zdarzenie.
Apel do wszystkich uczestników ruchu
Jako urząd inwestujemy w ścieżki rowerowe, remontujemy chodniki i naprawiamy drogi. Staramy się by przestrzeń wspólna była dla wszystkich przyjazna i bezpieczna. Jednakże dużo zależy również od Was samych.
- www.rower.tczew.pl
Drogi kierowco, więcej rowerzystów, to więcej miejsca dla Twojego auta, czystsze powietrze i mniej korków. Pamiętaj:
- wyprzedzaj rowerzystę w odległości min. 1 metra,
- spójrz w prawe lusterko skręcając w prawo, w szczególności gdy skręcasz na tzw. „zielonej strzałce”,
- jezdnia jest wspólna dla wszystkich,
- włączając się do ruchu pamiętaj, że rowerzyści też jeżdżą szybko,
- wychodząc z samochodu zawsze spójrz za siebie czy właśnie nie mija Ciebie rowerzysta,
- zbliżając się do rowerzysty nie trąb, bo może go to wystraszyć i wytrącić z toru jazdy,
- nie parkuj na chodniku i na drodze dla rowerów, ich nawierzchnia nie jest dostosowana to takich obciążeń.
Drogi rowerzysto, dziękujemy, że wybrałeś rower. Rowerem dotrzesz szybko z punktu A do B. To dobry i ekologiczny środek transportu. Mamy kilka rad dla Was:
- miejsce roweru jest na jezdni, nie na chodniku,
- na jezdni wyraźnie sygnalizuj swoje zamiary, aby inni widzieli, co zamierzasz zrobić,
- szukaj kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu, by upewnić się, że zostałeś zauważony,
- przestrzegaj przepisów,
- szanuj pieszych,
- nie jedź przy samym krawężniku i blisko parkujących samochodów,
- zadbaj o własną widoczność – pamiętaj o prawidłowym oświetleniu roweru
Mijając wolno jadące lub stojące w korku samochody pamiętaj, że niektórzy kierowcy mogą Cię nie zauważyć. Upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca na przejazd. W przeciwnym przypadku ryzykujesz spotkaniem z otwartymi drzwiami.
Rowerzysto pamiętaj! Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
- Opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem.
- Szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
- Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).” (art. 33 ustawy Prawo o ruchu drogowym)
Poruszając się chodnikiem lub w strefie dla pieszych pamiętaj, że pieszy ma tam ZAWSZE pierwszeństwo. Jedź powoli i zachowaj szczególną ostrożność.
Inny kierowca pomógł Ci włączyć się do ruchu, a pieszy podzielił się przestrzenią na chodniku? Uśmiechnij się, podziękuj. Z pewnością ktoś kiedyś Ci się odwzajemni.
Napisz komentarz
Komentarze