Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 2 listopada 2024 15:16
Reklama

Robot zdał maturę. Jego pracę oceniało trzech nauczycieli. Znamy wynik

Prymus – tak jak tysiące innych maturzystów – zdawał maturę z języka polskiego! Zajęło mu to około pół godziny. Są już wyniki. Jak mu poszło?
Robot zdał maturę. Jego pracę oceniało trzech nauczycieli. Znamy wynik

Autor: Fundacja Zwolnieni z Teorii

 

Prymus, czyli specjalnie przygotowany model językowy AI (sztuczna inteligencja), wziął w ten sposób udział w eksperymencie Fundacji Zwolnieni z Teorii. 

 

Miał taką samą wiedzę

 

Przed tygodniem – 7 maja –  263 tysięcy maturzystów zdawało maturę z języka polskiego. Jeden z nich był wyjątkowy: Prymus, model AI. 

Prymus przygotowywał się do matury na podstawie tej samej wiedzy co pozostali uczniowie. Przystąpił do matury z polskiego i ją zdał. Egzamin zajął mu około 30 minut. 

Potem jego pracę oceniało – niezależnie od siebie – 3 nauczycieli, z których 2 to egzaminatorzy maturalni. Chociaż opinie na jej temat różniły się w detalach, to końcowy wniosek był spójny – praca została oceniona pozytywnie. 

Przebieg eksperymentu rejestrowały kamery, a ich zapis wykorzystany został w spocie promującym kampanię „Otwarci na zmianę” Fundacji Zwolnieni z Teorii. 

 

Czas na zmiany w polskiej szkole

 

– Dzisiaj model nauki w szkole polega na zapamiętywaniu treści. My widzimy potrzebę, żeby polska szkoła zmierzała do zrównoważenia wiedzy teoretycznej i praktycznej – mówi Paula Bruszewska, prezeska Fundacji Zwolnieni z Teorii (na zdjęciu)

 

 

I podkreśla: – Osiągnięcie tego celu wymaga znalezienia w niej czasu na rozwijanie kompetencji przyszłości, takich jak współpraca, sprawczość, empatia. W umiejętnościach miękkich technologia jeszcze długo nie zastąpi człowieka.

 

List Otwarty czeka na podpisy

 

Fundacja Zwolnieni z Teorii zaprasza do tych poparcia zmian w systemie polskiej oświaty wszystkich zainteresowanych. Wystarczy podpisa List Otwarty, w którym Fundacja podkreśla konieczność pilnego zrównoważenia proporcji między wiedzą a umiejętnościami.

„Mniej teorii, więcej praktyki. Apelujemy o realny czas w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości. (...) proponujemy, aby aktywności uczniów kształtujące kompetencje przyszłości zostały uwzględnione na maturze i w kryteriach rekrutacji na studia – piszą inicjatorzy listu.  

Podpisało go już 40 przedstawicieli edukacji, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.

 

Potwierdzają to badania

 

To, że polska szkoła wymaga zmian potwierdzają m.in. badania CBOS. 

38 proc. uczestników badania uważa, że największym problemem polskiego szkolnictwa jest nadmiar nauki pamięciowej, a za mało nauczania przydatnych umiejętności. 

28 proc. uważa, że polska szkoła jest nastawiona na rozwiązywanie testów i nie przygotowuje uczniów do samodzielnego, dorosłego życia. 

Potwierdza to ostatnia edycja międzynarodowego badania PISA: 23 proc. polskich uczniów i uczennic znajduje się na poziomie 2 lub poniżej, co oznacza, że nie mają oni wystarczających kompetencji do radzenia sobie z wyzwaniami przyszłości. 

 

O Fundacji Zwolnieni z Teorii

 

Fundacja Zwolnieni z Teorii działa od 10 lat. Wprowadza kompetencje przyszłości do szkół. 

Zaprasza młodzież licealną do robienia własnych projektów społecznych. Pracując w zespole, nastolatki wychodzą poza szkołę, rozwiązują istotne problemy ich otoczenia: organizują zbiórki, biegi i gry terenowe, tłumaczą neuroróżnorodność, sztuczną inteligencję i działania proekologiczne. 

Taki projekt zrobiło już 33,5 tys. nastolatków, chociaż – jak podkreślają przedstawiciele Fundacji Zwolnieni z Teorii – chociaż nikt im nie kazał i nie ma z tego matury. Wspierają ich nauczyciele z ponad 50 proc. szkół w Polsce. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama