Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 16:16
Reklama

ZUS podpowiada, jak zadbać o przyszłą emeryturę

Jak co roku w czerwcu, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadza waloryzację kapitału emerytalnego zgromadzonego na kontach ubezpieczonych.
ZUS podpowiada, jak zadbać o przyszłą emeryturę

Autor: Telewizja Tetka

Waloryzacja ma zrekompensować inflację i uwzględnić procesy gospodarcze. Wynik tej waloryzacji będzie dostępny online.

 

Tegoroczna waloryzacja


Wskaźnik waloryzacji składek wynosi w tym roku 114,87, co oznacza wzrost o 14,87%, a wskaźnik waloryzacji środków na subkoncie to 109,91, czyli o 9,91% więcej. Wskaźnik waloryzacji składek odpowiada nominalnemu wzrostowi składek na ubezpieczenie emerytalne w ubiegłym roku, natomiast wskaźnik waloryzacji środków na subkoncie bazuje na średniorocznej dynamice nominalnego PKB z ostatnich pięciu lat. Dzięki temu zgromadzone środki zachowują swoją realną wartość w czasie, uwzględniając inflację i inne czynniki ekonomiczne.

 

Przykłady zysków 


Dla osoby z 450 tys. zł na koncie, waloryzacja oznacza dopisanie 66,9 tys. zł, co zwiększy kapitał do 516,9 tys. zł. Natomiast osoba z 850 tys. zł na koncie zyska dodatkowe 126,4 tys. zł, co podniesie saldo do 976,4 tys. zł. W praktyce przekłada się to na wyższe przyszłe emerytury, nawet o 250-580 zł miesięcznie, zależnie od zgromadzonego kapitału i wieku przejścia na emeryturę. Waloryzacja działa na zasadzie procentu składanego, co oznacza, że zyski z waloryzacji kumulują się, zapewniając większe świadczenia na przestrzeni wielu lat.

 

Dostępność Informacji


Wyniki waloryzacji rocznych będą dostępne na profilach ubezpieczonych na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Informacje o stanie konta ubezpieczonego, według stanu na 31 grudnia 2023 r., znajdą tam wszyscy urodzeni po 31 grudnia 1948 r., którzy choćby przez chwilę podlegali systemowi ubezpieczeń społecznych. Od 2020 r. ZUS nie wysyła już papierowych listów z tymi informacjami, chyba że klient o to poprosi.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama