Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttps://www.radiotczew.pl/artykul/16835,zbuduj-sukces-swojej-firmy-razem-z-nami-postaw-na-promocje-i-reklame-w-portalu-radiotczew-pl
poniedziałek, 23 grudnia 2024 14:00
Reklama

NIE dla matematyki na maturze. Bo boi się jej zbyt wielu uczniów

Przed matematyką drży wielu polskich uczniów. Matura z tego przedmiotu to dla nich straszne przeżycie. Dlatego do MEN trafił apel o zniesienie obowiązku jej zdawania.

Autor: Canva

 

Autorką tej propozycji jest Aleksandra Lewandowska, specjalistka od psychiatrii dzieci i młodzieży, na co dzień krajowa konsultantka w tej dziedzinie. Jak napisała w swoim apelu, matematyka to dla części uczniów nadmierny i niepotrzebny stres.

 

Ze strachu się nie uczą

 

Ponad 3 tysięcy uczniów i ponad tysiąc rodziców z całej Polski – jak podał dziennik.pl – otrzymało do wypełnienia ankietę z pytaniami o nauczanie matematyki w szkole i związane z tym trudności. Na tej podstawie powstał raport „Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce”, który jest częścią projektu EduNav. 

Co z niego wynika?

• 44 proc. badanych uczniów podstawówek ma trudności z rozwiązywaniem zadań matematycznych i nie próbuje samodzielnie sobie z tym poradzić.

• 26 proc. badanych odczuwa takie zaniepokojenie, że mają trudności ze skupieniem się. 

• 8 proc. – tylko tylu uczniów, jeśli ma problem z zadaniem matematycznym, szuka pomocy w internecie.

• 19,2 proc. uczniów uważa, że matematyka nie przyda im się w dorosłym życiu. 

• 92,7 proc. – aż tylu uczniów doświadcza lęku matematycznego. Jego efektem jest niechęć do matematyki. 

Takie nastawienie ma niestety swoje konsekwencje: kiedy trudności się pogłębiają, lęk staje się coraz większy, bo uczeń coraz bardziej się boi.

 

Niepotrzebny stres dla uczniów

 

Zaniepokojona tym Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultantka ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, wystosowała w tej sprawie apel do Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zwróciła w nim uwagę, że rośnie liczba uczniów z problemami psychicznymi. Tymczasem matura z matematyki to dla nich niepotrzebny stres.

 

„Nauczanie matematyki jest codzienną wspinaczką na Mount Everest dla dzieci i nastolatków z diagnozą dyskalkulii i jeszcze w tym wszystkim egzamin maturalny nieuwzględniający występujących u nich deficytów” 

– czytamy w jej liście do serwisu dziennik.pl

 

W jej ocenie „(…)brak odpowiedniego podejścia to znacznie wyższe ryzyko współwystępujących zaburzeń psychicznych czy zachowań samobójczych”. 

 

Każdy może ją zdać

 

Do tej propozycji odniosła się Katarzyna Lubnauer, wiceministra edukacji narodowej. Jak powiedziała Radiu Zet, matura z matematyki powinna pozostać obowiązkowa. 

I uzasadniała: 

 

Uważamy, że jest ona na takim poziomie, że nawet uczeń bez uzdolnień matematycznych jest się w stanie przygotować do egzaminu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama