Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 23:33
Reklama

Te opakowania wkrótce znikną ze sklepów. Bo są niebezpieczne!

To już koniec! Nadchodzi rewolucyjna zmiana w świecie opakowań, korzystna dla zdrowia każdego z nas.
Te opakowania wkrótce znikną ze sklepów. Bo są niebezpieczne!

Autor: Canva

 

Komisja Europejska (KE) zdecydowała o wycofaniu z rynku pojemników zawierających bisfenol A (BPA). Ta substancja, obecna w wielu produktach od lat, została uznana za szkodliwą dla zdrowia. 

 

Zakaz BPA 

 

Tegoroczna decyzja KE wynika z badań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), który uznał bisfenol A za niebezpieczny dla układu odpornościowego. 

A Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) dodatkowo uznała BPA za substancję rakotwórczą i mutagenną, szczególnie groźną dla układów rozrodczego i hormonalnego. 

W efekcie KE wprowadziła zakaz sprzedaży produktów spożywczych w pojemnikach zawierających BPA.

 

Co zniknie z rynku?

 

Zakaz obejmie nie tylko klasyczne puszki i butelki, ale także inne produkty, w tym chłodnice do wody czy artykuły kuchenne. 

Przewidziany okres przejściowy wynosi od 18 do 36 miesięcy i obejmie produkty jednorazowe oraz te z metalową powłoką, jak również niektóre urządzenia używane w przetwórstwie żywności.

 

System kaucyjny na dokładkę

 

Choć zakaz BPA to duża zmiana, prawdziwą rewolucją ma być wprowadzenie systemu kaucyjnego, planowane na 1 stycznia 2025 roku. System ten obejmie plastikowe i szklane butelki wielokrotnego użytku oraz puszki. 

Kaucja wyniesie:

  • za jednorazowe butelki z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do 3 litrów – 50 gr,
  • za puszki metalowe do jednego litra – 50 gr,
  • za butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra – 1 zł.

Maksymalna kaucja to 2 zł. 

Według raportu firmy Deloitte, koszt wdrożenia tego systemu może wynieść ponad 37 miliardów złotych w ciągu dekady. Jednak wartość zebranych kaucji może sięgnąć nawet 74 mld zł.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama