W rozmowie poruszyłyśmy temat związku między myślami, emocjami i zachowaniem, podkreślając, że zachowanie jest ostatnim, najłatwiej obserwowalnym elementem, który skupia naszą uwagę. Trudniejsze do zidentyfikowania są natomiast wcześniejsze myśli i emocje, które wymagają od nas głębszej refleksji nad sobą, a na to rzadko znajdujemy czas.
Model ABC i narracja
Proces i relacje zachodzące w każdym z nas doskonale obrazuje stosowany w terapii behawioralnej model ABC, gdzie A oznacza wydarzenie poprzedzające, B to zachowanie, a C to konsekwencje. Zachowanie, choć jest widoczne, często wynika z wielu ukrytych czynników – jak w przypadku dziecka, które trzyma narzędzie piszące w nieprawidłowy sposób. Okazuje się, że problem leży głębiej, nie tylko w ręce, ale w całym ciele, w tym w mięśniach brzucha czy w centrum ciała (kor). Zwraca uwagę, że podobnie jak w pracy z dziećmi, w życiu dorosłych należy patrzeć głębiej, analizować nie tylko efekty, ale przyczyny problemów, które mogą mieć swoje źródło w wielu wcześniejszych wydarzeniach.
Emocje mogą być wynikiem nawet drobnych sytuacji, takich jak problem z ulubionymi skarpetkami u dziecka, co może przerodzić się w ogromne napięcie i lęk. Wspomina również o magicznym myśleniu dzieci, które przypisują szczególną moc przedmiotom, co choć pomaga im emocjonalnie, może utrwalać myślenie życzeniowe, którego lepiej unikać.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej zachęcam do wysłuchania rozmowy, którą przeprowadziłam z Barbarą Plutowską.
"Psychologiczną Audycję Nienazwaną" prowadzi Aleksandra Hotowy. Audycja pojawia się antenie Radia Tczew w każdy czwartek po godzinie 15:00.
Napisz komentarz
Komentarze