W ostatnie "Psychologicznej Audycji Nienazwanej" pojawiły się tematy związane z praca z dziećmi i zaangażowaniem rodziców w proces treningu. To co było sednem rozmowy to znacząca rola środowiska domowego i wsparcia ze strony rodziców, by techniki wypracowane na sesjach mogły być ćwiczone i wzmacniane w codziennym życiu.
Nie ma ważniejszej roli niż bycie rodzicem
- Rola rodziców jako pierwszych specjalistów: Rodzice są kluczowymi osobami w rozwoju dziecka, a ich zrozumienie i zaangażowanie mają ogromne znaczenie dla jego emocjonalnego dobrostanu.
- Zadawanie pytania „Jak mogę ci pomóc?”: To proste pytanie może pomóc dziecku otworzyć się na rozmowę i znaleźć poczucie wsparcia, bez presji na natychmiastowe rozwiązania.
- Wchodzenie w „buty dziecka”: Ta empatyczna postawa pozwala lepiej zrozumieć emocje i perspektywę dziecka, co wpływa na skuteczniejsze wsparcie.
- Praktykowanie i utrwalanie umiejętności społecznych: Sesje TUS to jedynie punkt wyjścia – rzeczywista praca i rozwój umiejętności dzieją się także poza nimi, w domu, w szkole i podczas codziennych interakcji.
Wsparcie terapeutyczne ma na celu wspieranie rozwoju i uczenia się, a nie „naprawianie” kogokolwiek. W tej rozmowie dostrzega się, jak wiele wysiłku i troski włożone jest w to, by techniki TUS dostosować do rzeczywistych potrzeb i wyzwań emocjonalnych dzieci, a jednocześnie, by były one przystępne dla rodziców, którzy mogą je wykorzystywać w codziennych sytuacjach.
Może się najłatwiej zacząć po prostu od tego środowiska rodzinnego. I podejrzewam, tak bym chciała, żeby ta rozmowa się tak potoczyła, żebyśmy właśnie na tym środowisku rodzinnym się skupiły, bo trening umiejętności społecznych to już jest krok dalej, to jest coś co się dzieje w momencie kiedy dostrzegamy pewne trudności, szukamy dla naszych dzieci no sposobów na to, żeby im w jakikolwiek sposób pomóc i właśnie wtedy idziemy do specjalistów, ale to my też jesteśmy specjalistami, bo jesteśmy pierwszym takim ogniwem, które oddziałuje na nasze dzieci.
- Barbara Plutowska, trenerka umiejętności społecznych
Jeżeli zaciekawiło Was, jak wygląda praca z dzieckiem i jak trenerzy i terapeuci postrzegają rolę rodzica zachęcamy do wysłuchania całej rozmowy.
"Psychologiczną Audycję Nienazwaną" prowadzi Aleksandra Hotowy. Audycja pojawia się antenie Radia Tczew w każdy czwartek po godzinie 15:00.
Napisz komentarz
Komentarze