Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 24 lutego 2025 03:07
Reklama

Różowe i żółte koperty jako miejsca postojowe... dla wybranych kierowców

Brak miejsc parkingowych w polskich miastach jest dotkliwy dla kierowców. Poseł Platformy Obywatelskiej Dominik Jaśkowiec zamierza to zmienić. I ma pomysł jak.
Różowe i żółte koperty jako miejsca postojowe... dla wybranych kierowców

Autor: Canva

 

Poseł skierował do ministra infrastruktury interpelację, w której proponuje wprowadzenie przepisów umożliwiających rezerwację miejsc parkingowych dla określonych grup społecznych. 

Pomysł polityka obejmuje oznakowanie miejsc tzw. różową kopertą dla kobiet w ciąży i osób podróżujących z małymi dziećmi oraz żółtą kopertą dla mieszkańców danej okolicy. Wzorem dla tej koncepcji miałyby być rozwiązania stosowane m.in. we Włoszech.

 

Koperty na parkingach

 

Popularny znak „koperty” widoczny dzisiaj na parkingach w Polsce oznacza stanowisko postojowe przeznaczone do wyłącznego użytku określonych użytkowników:

  • osób z niepełnosprawnością (niebieska koperta),

  • dla pojazdów policji, MPO, służb miejskich,

  • samochodów elektrycznych, aut napędzanych wodorem lub gazem.

 

Jak egzekwować, kto gdzie może parkować?

 

Największym problemem w realizacji propozycji posła Jaśkowca jest brak skutecznych narzędzi do egzekwowania przepisów. Straż miejska lub policja nie byłyby w stanie jednoznacznie określić, czy kierowca rzeczywiście należy do uprzywilejowanej grupy.

W teorii można by wprowadzić identyfikatory dla mieszkańców, ale ich skuteczność i tak byłaby ograniczona. Dzisiaj już wiele wspólnot mieszkaniowych stosuje wewnętrzne systemy identyfikacji, jednak nie są one regulowane prawnie i nie mogą być podstawą do interwencji służb miejskich.

 

Tworzyć zamiast ograniczać

 

Realnym sposobem na poprawę sytuacji parkingowej w miastach byłoby tworzenie nowych miejsc postojowych, a nie ograniczanie dostępnych przestrzeni poprzez ich rezerwację. 

Rozwiązaniem mogłoby być:

  • budowa wielopoziomowych parkingów w centrach miast,

  • lepsze zarządzanie przestrzenią parkingową, np. poprzez dynamiczne systemy rezerwacji,

  • promowanie carsharingu i transportu publicznego jako alternatywy dla prywatnych pojazdów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama