Trening Umiejętności Społecznych to metoda wspierająca osoby z trudnościami w relacjach interpersonalnych. Kluczowym elementem tego procesu jest informacja zwrotna, która może przybierać formę krytyki, zarówno konstruktywnej, jak i destrukcyjnej. W jaki sposób wpływa ona na rozwój i czy zawsze jest potrzebna? Na to pytanie odpowiedzi szukała Barbara Plutowska, trenerka TUS
Konstruktywna krytyka wpływa na rozwój kompetencji społecznych uczestników, może stanowić narzędzie wspierające. W rozmowie zwrócono uwagę na różnicę między oceną wspierającą a destrukcyjną, a także omówiono sposoby budowania bezpiecznego środowiska sprzyjającego nauce przez doświadczenie i refleksję. Krytyka, gdy jest przekazywana w sposób wspierający, może być cennym narzędziem rozwoju. Pomaga zrozumieć, jakie zachowania warto modyfikować i jak skuteczniej budować relacje. Ważne jest, aby była przekazywana w sposób jasny, z poszanowaniem emocji i w atmosferze bezpieczeństwa.
Więcej na ten temat dowiecie się słuchając rozmowy, którą z Barbarą Plutowską przeprowadziła Aleksandra Hotowy.
Niewłaściwie przekazana krytyka, szczególnie gdy jest ostra, zawiera elementy oceny osobowości uczestnika lub nie daje wskazówek do poprawy, może prowadzić do obniżenia samooceny i unikania aktywności społecznych. W Treningu Umiejętności Społecznych kluczowe jest więc unikanie negatywnych komunikatów, które mogą budzić poczucie wstydu czy lęku przed podejmowaniem kolejnych prób.
"Psychologiczną Audycję Nienazwaną" prowadzi Aleksandra Hotowy. Audycja pojawia się antenie Radia Tczew w każdy czwartek po godzinie 15:00
Napisz komentarz
Komentarze