Samorządowcy i przewoźnicy szukają sposobu na znalezienie najbardziej optymalnego zabezpieczenia potrzeb transportowych, przy zachowaniu realizacji zadań ustawowych. Do wyboru były tabory napędzane gazem ziemnym, LNG oraz autobusy elektryczne i te napędzane paliwem wodorowym. Każdy z nich miał swoje wady i zalety, jednak miasto Tczew zdecydowało się na wybór tych ostatnich, przede wszystkim ze względu na czas tankowania i możliwość realnej współpracy ze spółkami grupy LOTOS. Przypomnijmy ponadto, że autobusy elektryczne były już testowane w naszym mieście, jednak czas ich ładowania w stosunku do osiąganej długości jazdy w ciągu dnia był zbyt długi. W naszym mieście zatem, 30% taboru komunikacji miejskiej w ciągu ośmiu lat mają stanowić pojazdy ekologiczne. W związku z tym miasto podpisało list intencyjny z firmą LOTOS w zakresie dostarczania paliwa wodorowego.
O szczegółach mówi Mariusz Wiórek z Urzędu Miejskiego w Tczewie:
Zgodnie z pismem, do 2023 roku magistrat chciałby pozyskać przynajmniej 4 pierwsze pojazdy tego typu. Sam list intencyjny jest na razie formą nakreślenia współpracy. Wymaga ona bowiem przede wszystkim umiejscowienia stacji tankowania z paliwem wodorowym w Tczewie. Działania zaczną się dopiero wtedy, kiedy analiza dotycząca wielu składowych inicjatywy będzie gotowa.
Autobus posiadające ekstendery wodorowe, to klasyczny autobus elektryczny, w którym montuje się paliwowe ogniwa wodorowe, zamiast części akumulaorów zwykle ograniczających możliwość wejścia większej ilości pasażerów.
- Mariusz Wiórek, specjalista do spraw elektromobilności Urzędu Miasta w Tczewie
W planach jest również stworzenie całego zeroemisyjnego taboru komunalnego. Co istotne, przewoźnik obsługujący nowy tabor, będzie musiał przeszkolić swoich pracowników w kierunku obsługi pojazdu, ale też różnych zdarzeń i wypadków. Nie można też wykluczyć, że w postępowaniu przetargowym, które się odbędzie, znajdzie się wymóg lub rekomendacja dotycząca posiadania przez danego przewoźnika, wymaganych jednostek transportowych.
Nowoczesny koncern paliwowy nie może ograniczać się jedynie do przerobu ropy. Poszukiwanie alternatywnych paliw i źródeł energii to trend ostatnich lat. W Grupie LOTOS podjęliśmy to wyzwanie, dlatego innowacyjne projekty to stała część naszych inwestycji. Jako spółka Skarbu Państwa zdajemy sobie sprawę, że rozwijanie nowoczesnych technologii wspiera działania Rządu w zakresie poprawy bezpieczeństwa energetycznego. Dostrzegamy potencjał wodoru - Polska jest jednym z czołowych producentów tego paliwa przyszłości. Cieszy nas współpraca z kolejnym miastem w naszym regionie w obszarze niskoemisyjnego transportu. Tego typu działania to dla nas naturalny krok, ale też i sygnał o rosnącej świadomości ekologicznej wśród włodarzy miast.
- Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS
Napisz komentarz
Komentarze