Świadczenie przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole aż do ukończenia 20 roku życia (dzieci niepełnosprawne otrzymają je do ukończenia 24 roku życia). Przysługuje ono również uczniom szkół dla dorosłych i policealnych. Program obejmuje dzieci wychowujące się zarówno w rodzinach, jak i te przebywające w pieczy zastępczej.
Szczególnie dzisiaj, w dobie epidemii konronawirusa, gorąco do tego zachęcam. Wniosek można złożyć przez bankowość elektroniczną, portal Emp@tia, a także Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
- minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg/www.gov.pl
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić rodzice, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka, a w przypadku dzieci przebywających w pieczy zastępczej – rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej. Od 1 lipca wnioski można składać elektronicznie przez:
- portal www.empatia.mrpips.gov.pl
- bankowość elektroniczną
- portal usług elektronicznych ZUS
O szczegółach dotyczących składania wniosku opowiedział Michał Kremer, kierownik Działu Świadczeń Rodzinnych MOPS Tczew:
Świadczenie "Dobry start" nie podlega unijnej koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Oznacza to, że gmina ustala prawo do świadczenia dobry start samodzielnie i nie przekazuje wniosku do wojewody, nawet jeśli jeden z rodziców dziecka przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej - w państwie Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii.
- www.gov.pl
Przyjmowanie wniosków papierowych rozpocznie się 1 sierpnia. Miejscem ich składania będą te same instytucje, które realizują świadczenie wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. W przypadku rodzin zastępczych wnioski będą składane do powiatowych centrów pomocy rodzinie. Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Rodziny otrzymają nową formę wsparcia bez względu na dochód. Świadczenie z programu „Dobry start” jest zwolnione od podatku. Co więcej, nie podlega egzekucji ani wliczeniu do dochodu przy ustalaniu prawa do świadczeń z innych systemów wsparcia.
W celu usprawnienia i przyspieszenia procesu przyznawania świadczenia "Dobry start" zrezygnowano z konieczności wydania i doręczenia decyzji administracyjnej – są one wydawane i doręczane jedynie w przypadku odmowy przyznania wsparcia, a także w sprawach ustalenia nienależnie pobranego świadczenia.
- www.gov.pl
Wniosek należy złożyć najpóźniej do 30 listopada.
Napisz komentarz
Komentarze