Starostwo Powiatowe wraz z pomysłodawcami akcji #MostTczewskiJakWesterplatte (Społeczny Komitet Odbudowy Mostu oraz tczewscy dziennikarze) zorganizowało obchody 163. rocznicy oddania mostu do użytku. Na poniedziałkową uroczystość zaproszono posłanki i posłów z różnych stron politycznych: Agnieszka Pomaska (Koalicja Obywatelska), Małgorzata Chmiel (Koalicja Obywatelska), Beata Maciejewska (Lewica), Kazimierz Smoliński oraz Kacper Płażyński (Prawo i Sprawiedliwość), Tadeusz Cymański (Solidarna Polska) oraz Arkadiusz Zaborowski (Konfederacja). Spotkanie rozpoczął Łukasz Brządkowski (SKOM, Dawny Tczew), który przybliżył bogatą historię mostu. Jednym z gości, którzy zabrali głos podczas konferencji, był też Jan Michalski, wójt gminy Lichnowy, który mówił o komunikacyjnym znaczeniu mostu dla mieszkańców jego gminy:
Wystąpienie starosty tczewskiego, Mirosława Augustyna było apelem do obecnych na sali posłów o zaangażowanie w pomoc w sfinansowaniu odbudowy mostu całkowicie ze środków rządowych. Nas nie interesują te projekty, które mówią o dofinansowaniu. My w budżecie nie znajdziemy na to pieniędzy. Powiedzcie czy możemy liczyć na pomoc? Inaczej miejcie odwagę powiedzieć mieszkańcom, że mają zapomnieć o tym moście. Czekamy na decyzje i pomoc od czerwca - takimi słowami starosta zwrócił do obecnych na sali posłanek i posłów:
Podczas konferencji nie zabrakło też przemówień zaproszonych gości. Jedną z osób, która od początku angażuje się w odbudowę mostu, jest posłanka Lewicy, Beata Maciejewska:
Zdaniem posłanki nie ma możliwości, aby starostwo tczewskie samodzielnie udźwignęło remont mostu:
Zdaniem posłanki Platformy Obywatelskiej, Agnieszki Pomaskiej, rozwiązaniem dla ratowania mostu nadal pozostaje specustawa:
Wsparcie dla zabezpieczenia mostu oraz jego odbudowy zadeklarował poseł Prawa i Sprawiedliwości, Kacper Płażyński:
Zdaniem wszystkich posłanek i posłów zebranych na konferencji, praca nad sfinansowaniem odbudowy mostu powinna stać się przykładem działań dla regionu i dla Polski - ponad partyjnymi podziałami. Kazimierz Smoliński podkreślił, że zadaniem posłów jest zabezpieczenie środków w budżecie państwa. Według niego dofinansowanie ze strony rządu będzie możliwe, ale sceptycznie odniósł się do rozwiązania, które promowane było pod hasłem #MostTczewskiJakWesterplatte:
Poseł Smoliński potwierdził, że na moście zlokalizowana zostanie filia Muzeum II Wojny Światowej:
Jak przekazał Kazimierz Smoliński, Muzeum II Wojny Światowej planuje połączenie oddziałów drogą morską. Dlatego też pojawił się apel do prezydenta Tczewa, Mirosława Pobłockiego o to, aby sprzedaż przystani odbyła się na warunkach umożliwiających stały dostęp do tego miejsca.
Po zakończeniu konferencji wszyscy zaproszeni goście podpisali specjalny list - apel do rządu RP o przekazanie jak najszybciej środków potrzebnych na odbudowę Mostu Tczewskiego (jego pełną treść znajdziecie na zdjęciu powyżej).
Z okazji tegorocznego Święta Mostu Tczewskiego, przypadającego w 163. rocznicę jego otwarcia, zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o wsparcie działań mających na celu przejęcie przez Państwo Polskie odpowiedzialności za Most Tczewski, miejsce wybuchu II wojny światowej, w formie przekazania środków na dokończenie jego przedłużającej się odbudowy.
W wyniku fatalnej decyzji władz centralnych od 1 stycznia 1999 r. Most Tczewski znajduje się w zarządzie Starostwa Powiatowego w Tczewie. Nie ma innego kilometrowego obiektu na Wiśle, którego utrzymanie spoczywałoby całkowicie na barkach powiatu ziemskiego. W 2011 r. doprowadziło to do ostatecznego zamknięcia mostu. Jego remont i przywrócenie do stanu używalności to koszt większy niż roczny budżet Powiatu Tczewskiego.
Most Tczewski to miejsce wybuchu II wojny światowej (to tu niemieckie bomby spadły najwcześniej, bo o godzinie 4:34, a także międzynarodowy zabytek inżynierii i cud XIX-wiecznej, europejskiej techniki. To również najkrótsza droga łącząca gminy żuławskie z dużym ośrodkiem produkcyjnym, jakim jest Tczew. Od 2012 r. trwa powolna odbudowa Mostu Tczewskiego według stanu z dnia 31 sierpnia 1939 r. Proces ten jest jednak zbyt wolny, trwa dłużej niż jego budowa w połowie XIX wieku. Co najgorsze - rządowe środki przeznaczone na odbudowę wyczerpały się. Do tej pory za 70 mln zł nie wykonano nawet połowy zadania, a na dokończenie potrzeba jeszcze ok. 200 mln zł.
W tym roku obchodzimy 100-lecie powrotu Tczewa do Polski. To właściwy moment na naprawę złej decyzji, która ciąży nad mostem od dwudziestu lat. Apelujemy do Pana Premiera o pomoc, bo jedynie przekazanie przez Rząd Polski potrzebnych środków umożliwi pełną odbudowę i ponowne otwarcie tego ważnego dla regionu obiektu. Odbudowany zgodnie z wyglądem historycznym most będzie spełniał nie tylko funkcje komunikacyjne, ale również edukacyjne oraz turystyczne. Most Tczewski będzie także miejscem upamiętniającym bohaterską walkę polskich żołnierzy broniących tczewskich mostów przed niemieckim okupantem. Obiekt będzie pełnił funkcję zarówno drogi, jak i muzeum analogicznie jak londyński Tower Bridge. To tu powstanie filia Muzeum II Wojny Światowej. Jej powołanie jest popierane
przez Dyrekcję tej instytucji.My, niżej podpisani deklarujemy współpracę, mającą na celu odbudowę Mostu Tczewskiego w oryginalnym kształcie. Podejmiemy wspólne działania, by most znów zachwycał i przypominał o wielkiej historii. Niech Most Tczewski znów połączy brzegi oraz ludzi!
- fragment apelu społeczników
fot. Aleksandra Kęprowska
Napisz komentarz
Komentarze