fot. www.gov.pl
19 października w szkołach ponadpodstawowych położonych w czerwonych strefach wprowadzono zdalne nauczanie. Jak poinformował rzecznik Starostwa Powiatowego w Tczewie Marcin Stolarski, w takich placówkach w naszym powiecie kształci się ponad 4300 uczniów. To dyrektorzy placówek odpowiadają za odpowiednie zorganizowanie ich pracy:
O wprowadzeniu nauki zdalnej w I Liceum Ogólnokształcącym w Tczewie, mówi dyrektor szkoły Jadwiga Andrzejewska:
Przypomnijmy, nauka zdalna była okresowo prowadzona wiosną, w poprzednim roku szkolnym. Te doświadczenia umożliwiły sprawny powrót do tego trybu, ale zdaniem pedagogów nie jest to rozwiązanie idealne, choć konieczne.
W tym roku szkolnym od września uczniowie spędzili w szkołach zaledwie 7 tygodni. Dyrektor Andrzejewska podkreśla, że większość uczniów negatywnie ocenia ponowną zmianę trybu nauki:
O wprowadzeniu nauki zdalnej w II Liceum Ogólnokształcącym w Tczewie, zapytaliśmy dyrektor szkoły, Dorotę Kościjańczuk:
Czy doświadczenie nabyte podczas pierwszego lockdownu przyśpieszyło powrót do zdalnej formy nauczania?
Czy pojawiły się jakieś problemy uczniów, nauczycieli i rodziców, związane z aktualną formą systemu nauczania?
Jakie są wyjątki zarówno w strefie żółtej jak i w czerwonej? (informacje pochodzą ze strony www.gov.pl)
Nauczanie stacjonarne pozostaje w szkołach ponadpodstawowych w następujących placówkach: specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, szkołach specjalnych samodzielnych lub funkcjonujących w zespołach. W szkołach tych młodzież ma zapewnioną naukę, wychowanie a także prowadzone są zajęcia o charakterze specjalistycznym, terapeutycznym, rewalidacyjnym.
Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu, dyrektor będzie zobowiązany do zorganizowania im nauczania stacjonarnego lub zdalnego w szkole (z wykorzystaniem komputerów w szkole).
W przypadku szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe zajęcia praktyczne w strefie żółtej i czerwonej będą prowadzone co do zasady stacjonarnie, w tym u pracodawców. Jeżeli z programu nauczania danego zawodu wynika możliwość realizacji części zajęć zdalnie, wówczas szkoła lub placówka będzie mogła te zajęcia prowadzić z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Praktyki zawodowe w strefie czerwonej realizowane będą stacjonarnie lub w formie projektu edukacyjnego albo wirtualnego przedsiębiorstwa. W strefie żółtej praktyki zawodowe będą odbywać się stacjonarnie – o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów.
Ograniczeniem nie będą także objęci młodociani pracownicy będący uczniami branżowej szkoły I stopnia w zakresie zajęć praktycznych u pracodawców. Będą oni realizować zajęcia praktyczne o ile u pracodawcy nie wystąpią zdarzenia zagrażające ich zdrowiu.
Ograniczeniem nie będą także objęte internaty, w których przebywają uczniowie, w tym z zagranicy.
Kształcenie na odległość w szkołach ponadpodstawowych oraz placówkach prowadzących kształcenie zawodowe lub ustawiczne
W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół ponadpodstawowych i placówek w strefie żółtej będzie realizowana nauka w formie mieszanej (hybrydowej) a w strefie czerwonej nauka będzie realizowana na odległość.
Za organizację kształcenia odpowiada dyrektor szkoły / placówki. Jest on zobowiązany do tego, aby ustalić sposób nauki. Ma również obowiązek powiadomić rodziców i uczniów jak będzie zorganizowane kształcenie.
Nauczyciele powinni zweryfikować program nauczania tak, aby dostosować go do wybranej metody kształcenia na odległość.
Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Napisz komentarz
Komentarze