„Od lat walczymy z przedsiębiorcami stosującymi nieuczciwe praktyki rynkowe na pokazach. Regularnie ostrzegamy również konsumentów przed pułapkami czyhającymi na pokazach i edukujemy ich na temat przysługujących im praw. Widzimy jednak, że potrzeba także zmian prawnych, które w systemowy sposób wyeliminują z rynku dużą część nieprawidłowości i ochronią konsumentów, szczególnie seniorów, przed nieuczciwymi praktykami.” – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, bo ten właśnie urząd przygotował projekt ustawy, który został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Nowe prawo ma uchronić seniorów przed wciskaniem im drogich rzeczy, co dzieje się na specjalnych – darmowych pokazach – na które zapraszane są takie osoby. Problem jest w tym, że osoba biorąca udział w takim spotkaniu jest nagabywana, manipulowana i w efekcie do domu wraca np. z naczyniami za które musi zapłacić w ratach nawet kilka tysięcy złotych. Albo z abonamentem medycznym wartym kilkanaście tysięcy złotych, ale niepotrzebnym.
Tylko w 2020 r. UOKiK wydał około 10 decyzji stwierdzających praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów podczas pokazów.
Najwyższe kary nałożył na spółki:
- Comfort Med.+ - 3,52 mln zł,
- Kiddy Island Polska – 1,66 mln zł,
- Swiss-Med. – 1,65 mln zł.
W 2021 r. za wprowadzanie konsumentów w błąd podczas pokazów została ukarana spółka Koleta z Nowego Tomyśla (ponad 200 tys. zł). Informowała ona seniorów, że głównym celem spotkania będą badania układu krążenia, podczas gdy prawdziwym było zaprezentowanie stałej oferty firmy i sprzedaż jej produktów. Przekazywała też konsumentom nieprawdziwe informacje, które miały wzbudzić ich zaufanie, że prezentację i omówienie badań prowadzą „starsi diagności”, choć w rzeczywistości były to osoby bez takich kwalifikacji.
~ UOKiK
Stąd właśnie potrzeba wprowadzenia nowych przepisów, a ich najważniejsze postanowienia to:
- Zakaz świadczenia usług finansowych podczas pokazów czy wycieczek. Zgodnie z proponowanymi przepisami umowa o świadczenie usług finansowych zawarta podczas pokazu czy wycieczki byłaby nieważna z mocy prawa.
- Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem. Pozwoli to skutecznie ograniczyć ryzyko strat finansowych po stronie konsumentów i umożliwi im podjęcie świadomej decyzji o zakupie. Często organizator pokazu nie informuje uczestników, że mogą odstąpić od umowy w ciągu 14 dni.
- Prawo do odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o umowy dotyczące tzw. abonamentów czy pakietów medycznych, które są często sprzedawane na pokazach.
- Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy. Tego typu produkty np. maty rehabilitacyjne czy urządzenia do magnetoterapii, często wątpliwej jakości i po zawyżonych cenach, są regularnie oferowane podczas pokazów handlowych.
Napisz komentarz
Komentarze