„Gierkówka” to droga łącząca Warszawę z Katowicami, a swoją nazwę zawdzięcza I sekretarzowi KC PZPR, Edwardowi Gierkowi, który był inicjatorem inwestycji. Droga licząca 281 km powstała w latach 1972 – 1976 i miała być jednym z elementów krajowej sieci autostrad. Jednak plany zmieniano i właściwie z tego wielkiego zamierzenia powstała tylko ta droga.
Po latach doczekała się remontu. Prace na pierwszych odcinkach zaczęły się jeszcze w 2018 roku. Drogowcy zajmowali się kolejnymi, a roboty na każdym etapie oznaczały utrudnienia, korki, horror kierowców. Na szczęście z tym już koniec.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w piątek, 13 sierpnia ma zostać przekazany do użytkowania ostatni fragment betonowej jezdni na budowanej autostradzie A1 między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.
Tym samym skończy się uciążliwa jazda po starej mocno zniszczonej nawierzchni DK1, a dawna „gierkówka” przejdzie definitywnie do historii. Udostępnione zostanie 6,7 km betonowej jezdni między miejscowościami Wygoda i Parzniewice, co będzie oznaczało, że cały 25-kilometrowy odcinek między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem będzie można pokonać po nowej nawierzchni. Zgodnie z deklaracjami wykonawcy, udało się to zrobić przed końcem wakacji.
~ GDDKIA
Oznacza to, że kierowcy podróżujący autostradą A1 na całym (będącym w budowie) 81-kilometrowym odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy będą mieli do dyspozycji nową betonową nawierzchnię. Obecnie na odcinku między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem obowiązującym układem ruchu jest 1 plus 1, ale jeszcze w wakacje planowane jest wprowadzenie układu 2 plus 2 - po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Tak jak od końca ub. roku obowiązuje na pozostałych odcinkach budowanej A1.
Przed końcem roku oddamy do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych budowanej A1, od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski Południe oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy, łącznie z drugim wiaduktem nad linią kolejową (WA-352). Na odcinku od Radomska do granicy województw łódzkiego i śląskiego prace są najbardziej zaawansowane, a nawierzchnia betonowa leży już na obu jezdniach.
~ GDDKiA
Na pozostałych trzech odcinkach trwają prace przy układaniu nawierzchni na drugiej jezdni przyszłej A1. Po udostępnieniu obu, kierowcy będą mieć do dyspozycji po trzy pasy ruchu. Jedynie na odcinku pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Kamieńsk, ruch będzie odbywał się jedną jezdnią w obu kierunkach w układzie pasów 2 plus 2. Z pełnego przekroju autostrady pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, czyli trzech pasów na dwóch jezdniach, skorzystamy przed końcem 2022 r.
„Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.” – wyliczają drogowcy.
Napisz komentarz
Komentarze